سایت دکتر شیری

دامی نهاده ای و گرفتار میکنی

image_pdfimage_print

خط معلی استاد عجمیخط معلی استاد حمید عجمی

کس دل به اختبار به مهرت نمیدهد

دامی نهاده ای و گرفتار میکنی

  • هرچقدر سنم بالاتر میرود ، ارادتم به شخص نبی اکرم فزون تر میگردد ، امروز صبح فکر میکردم قصه من از کجا با این مرد اغاز شد ؟ در بدو امر که اکثر ما کودکانی بودیم با مفاهیم دینی از طریق داستانهای مادربزرگ و عمه و منبر و …آشنا شدیم و در مدارس به اوج خود رسید و کم کم که عقل و تجربه مان زیادتر شد ، چه همتی میخواهد خرافه زدایی و به حقیقت نقب زدن !

نکته دیگر اینست که اینقدر از مومنین ظاهری  ، بداخلاقی دیده ایم که  خوش اخلاقی رسول الله را  که میشنویم فکر میکنیم مثل کلاهبرداری دین به دنیا فروشان امروزی است که  با این الفاظ میخواهند جیبمان را بزنند! فقط خدا ما را از شر راهزنیهای ابلیس باز بدارد . باورش برایمان سخت است که  خوش اخلاقی آن مرد ،  محصول ایمان و درست زیستنش بوده است  ؛ باورش سخت تر  میشود که او مردی از تبار  ابراهیم بوده که از چوپانی به امپراتوری رسید و همچنان دامنش پاک ماند از دنیا.

 احتمالا در ۱۶ سالگی اولین تردیدهای فلسفیم نسبت به خدا و پیامبر و …کلید خورد  ،  امروز با دیدن خرده اعتقادات از آب گذشته ام ،  آن شکهای عظیم را فرخنده میدارم و به هر کسی که دچار تردید های بزرگ درباره مفاهیم مقدس میشود ، خوش آمد میگویم زیرا سفر قهرمانی بزرگی در ذیل آن نهفته است و رشدهای با برکتی انتظار آدمی را میکشد ، مسیر ۲۴ ساله ای که امروز در چهل سالگیم ازش مینویسم ، روزهای تردید و خشم و آرامش و فرحت و دل آرامی بزرگی در بر داشته است . یکی از بهترین اتفاقاتی که در جانم تجربه کردم ،  درک فقدان مفهوم نبی در زندگی ما ایرانیان شیعه بود ! در شیعگی ایرانی ، چون نبی اکرم (ص) شهادت و روضه ندارد، مجلس خاص و سفره و… هم ندارد و لذا سواد عمومی ما از ایشان در حد فیلم سینمایی محمد رسول الله ماند . تلخ تر آنکه اگر نامی از نبی اکرم برده میشد به واسطه پدربزرگی امام حسین بوده است نه انسان کامل بودن خودشان ! جفایی که شیعیان افراطی به رسول الله میکنند تلخ است و تاثربار.  بعدا که کلام امیر المومنین و ائمه را خواندم متوجه نکته عجیبی شدم و آن اینکه همه این بزرگواران کاملا ذوب در عظمت رسول الله هستند و نسبتی که مثلا علی (ع) با رسول الله دارد بقدری مودبانه و مطیعانه است که حضرتش هرگز در حیات  رسول خدا ، خطبه ای اقامه نکرده است. تمامی نهج البلاغه یعنی بسط مفهوم رسول الله.

شهادت و کل قیام خسین بن علی (ع) همه به خاطر نگرانی این مرد از انحراف مردم از رسالت نبوی بوده است : انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی رسول الله  

چند نکته ای در این روز درگذشت ایشان به ذهنم میرسد که شاید مفید برای کسانی باشد که مثل من مسیر سردرگمی تا سرگشتگی را تجربه کرده باشند

  • تقریبا آیین  سالگرد تولد و مرگ و عزاداری و جشنهای اینطوری  در سنت نبوی و علوی وجود ندارد و این سالگرد گرفتنها و…شاید بیشتر تحت تاثیر ایرانی بازی ماست نه سنت رسول
  • الان که میخواهیم برویم سراغ یک متخصص پوست ، از بقیه چارتا سوال میپرسیم که کار طرف چطور بوده ، مطبش که میرویم به پوست و موی خودش هم نگاه میکنیم که خیالمان راحت تر شود . مردمان در طول تاریخ با دیدن انبیا و اخلاقشان  تصمیم به پذیرفتن حرفهای ایشان میگرفتند. مسیح و موسی و ابراهیم و محمد (ع) پیش از اینکه برهانی برای مردمان بیاورند با جذبه شخصیتی ، باور مردمان را با دلربایی عظیمشان بدست می آوردند و دست ایشان را گرفته به بوستانی از معنا و صلح و رشد معنوی هدایت میکردند.  مردم  زمان محمد وقتی درباره اش میپرسدیند ، همه بالاتفاق از خوبیهای او و شخصیت بزرگش میگفتند ، حتی دشمنانش تا آخر عمرش در برابرش  متواضع بودند زیرا جان این مرد زلال ترین اتفاق تاریخ بوده است . هرگز در عمرش به کسی توهینی نکرد ، در طائف کودکان کفار با سنگ دندانش را میشکستند و دهانش پر خون بود که در سایه ای نشست و مردمان وحشی میزبانش را دعا کرد . زنانش همگی او را بزرگ میداشتند ، به زنان احترام میگذاشت ، بگرییم از این حیرت تاریخی که کسانی صدها سال بعد دستار نبوی بر کمر بستند و دخترکان معصوم را تازیانه زدند در اقلیم  پشتون  و  خون بگرییم که مردانی نام او را بر زبان راندند و مدرسه کودکان مسلمان را  در پاکستان منفجر کردند و دهها کودک و خانواده را متلاشی کردند ، هزار دریغ و درد.

Taliban_beating_woman_in_public_RAWA

  • پس از درگذشت این بزرگواران ، مردان و زنان تربیت شده مکتب وحی ، با رنگ و بویی که از مجاورت با آن عزیز معظم در برداشتند ، همین اثر را بر مخاطبین خویش داشتند. نسبتی که مولوی جلال الدین محمد بلخی با ما خوانندگانش دارد تحت تاثیر همان وحی و همان نبی است که موجب دلبری و مستی مان  میشود. در قونیه که میروید میبینید عارفی از دانمارک که به سلسله مولویه  و مکتب رسول الله معتقد است چقدر زیبا تربیت شده است  .کافیست وحی را از مثنوی بگیرید ، ۹۹% مثنوی پوک میشود زیرا این مردان هر آنچه اخذ میکردند و به مردمان تشنه میدادند از دولتی قرآن بود. عینا این داستان برای حافظ بزرگوار هم هست که خودش هر آنچه داشت را نه از روی تعارف بلکه از روی حقیقت به قرآن نسبت میداد ( هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم) .. تربیت شده وحی کسیست چون علی و ابوذر و عمر که از دار دنیا ، چیزی برای خویش برنداشتند و به ابادانی زمین کمک میکردند.

خب پس به چه چیز مسلمانی میتوان  دل خوش  نمود ؟

  1. اسلام  فعلی مسلمین این دوران  تنها خوانش از زحمات عظیم نبی اکرم نیست.  بداخلاقی رایج بین  بعضی کارگزاران اسلامی ، محصول  پیچیدگیهای تلخ درونشان است که دنیا زده اند وگرنه  که وحی  محمد(ع)  را صاحب خلق عظیم نامیده است( انک لعلی خلق عظیم )  و کجا نسبت دارد  زندگی آن بزرگوار با وضعیت اخلاقی الان جامعه ما ؟ آن بزرگوار مردانی چون علی و حسین و مقداد و سید رضی و سید مرتضی و مولوی  و  امیرکبیر و مصدق و محمد خواجوی و علامه حسن زاده آملی و چمران و   بهشتی و بازرگان وعز الدین قسام و رییس علی دلواری  نیز تربیت کرده است که هرگز درهمی اشتباه نیندوختند و منافع مردمان خویش را حراج نگذاشتند و راست قامت زیستند و  با عزت از گیتی رفتند و راهی را روشن داشتند که بقیه بی اشتباه بپیمایند  .
  2. هنوز میتوان به رسول الله تاسی نمود در خوش اخلاقی در مردم داری ، در خدمت کردن به جامعه  ، در زیست معنوی ، در مدارای با آدمیان ، در متعادل زیستن . به تعبیر مولوی : به معراج برایید چو از ال رسولید . حتی اگر همین امروز به کسب و کار دوستی کمک کنیم یا دلی را گرم بداریم و دستی را برگیریم ، جان رسول الله در زندگیمان جریان می یابد. کسانی که کینه از این مرد و پیروانش دارند ، در برابر پیشرفت و تعادل و هارمونی راهی جز تسلیم و مدارا ندارند

آخرین روز پاییز۹۳

===========================

ادب دعا نزد رسول الله، فایل صوتی سخنرانی دکتر شیری

فاطمه ای برای درست”زیستن” و نه فقط “گریستن”

دو کلمه در کنار ضریح حضرت رضا درباره نگرانی هایم

دردسر انگوری( درس نوشته سفر زندگی ۱۳)

محیط زده نشو (درس گفتارهای سفر زندگی-۱۰)

درس نوشته جلسه اول سفر زندگی ( زمستان ۹۲

پسر رییس جمهور بودن چقدر می ارزد؟

 
نظرات

تربیت شده وحی کسیست چون علی و ابوذر و عمر؟؟؟!!!!عمار نیست دکتر؟؟؟
عمر و عمار…تفاوت از زمین تا آسمان است.این کجا و آن کجا؟؟؟

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ آبان ۲۵ام, ۱۳۹۴ ۷:۰۳ ب.ظ:

عمار جای خود، خلیفه دوم نیز جای خود
هر دو شاگردی مکتب رسول الله کرده اند

[پاسخ]

با سلام و احترام
و ابته تشکر از اقای دکتر به خاطر این بست عالی
این شکهایی که شما تقدیسشون میکنید هر جند وقت یکبار سراغم می اید و جایی در نوشته های شما این موضوع را بی ارتباط با عید کردن مومن ندیدم.
جند وقت بیش سرکذشت قبیله بنی قریظه را مطالعه میکردم و واقعا سوالات و شبهات زیادی برایم بوجود امد و هنوز هم باقیست!
در مورد این حادثه تاریخی کدوم منبع فارسی رو بیشنهاد میکنید که به حقیقت نزدیکتر باشه؟

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۶ام, ۱۳۹۳ ۸:۱۶ ق.ظ:

کتاب محمد رسو ل خدا دکتر ابراهیم آیتی خوبه

[پاسخ]

ف.ص پاسخ در تاريخ دی ۶ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۱ ق.ظ:

خیلی ممنون حتما زر اولین فرصت تهیه میکنم
تشکر میکنم از جامع بودن سایت
علاوه بر روانشناسی ، جامعه شناسی و تاریخ و عرفان و … در اینجا درموردشون بحث میشه و اموخته میشه.

[پاسخ]

ساده دل پاسخ در تاريخ دی ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۱:۰۸ ق.ظ:

به دلیل اینکه قبایل یهودی بنی نظیر و بنی قین قاع پس از شکست و بخشیده شدن جانشان باز موجب جنگ احد و خندق شدن و بنی قریظه هم بعد از خیانت و کمک به حمله به مدینه باز به نبرد با مسلمانان پرداخته اند

[پاسخ]

بازم مثل همیشه عالی بود و به دل نشست !
واقعا گل گفتین دکتر عزیز .. همین رفتار آدم های به ظاهر مسلمون و به قول شما ” بداخلاقی رایج بین بعضی کارگزاران اسلامی ” هست که باعث سردرگمی خیلی از ماها شده بخصوص جوونایی که تحت تاثیر حرف های دیگران قرار میگیرن ؛ توجیه شون اینه که میگن اگه اسلام اینه که ما توی جامعه و رفتار و کردار آدمهایی که الگوی جوونا هستن ،میبینیم پس این چه اسلامیه ؟!! نمیدونن که این اسلام و دین ناب محمدی نیست ، فقط اسمی از اسلام هست !!!
ما مسلمونا هستیم که فقط اسمی از دین محمد رو یدک میکشیم و با همین کج فهمی ها و ” دنیازدگی “های خودمون خرابش کردیم ! وگرنه اسلام واقعی چیز دیگریست !

[پاسخ]

شهاب پاسخ در تاريخ دی ۴ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۵۳ ب.ظ:

اینروزها از هرچی ایراد می گیری جواب می دهند اینکه اسلام واقعی نیست اسلام واقعی یک چیز دیگه است.ایشون مسلمان واقعی نیستند مسلمان حقیقی یک چیز دیگه است. من از حرفهای شما و این افراد اینطور برداشت کردم که اسلام و مسلمان واقعی خیلی خوبه ولی قابلیت پیاده سازی نداره و همه جا نمیتونی بیینی باید مثل این مستندسازهای حیات وحش که چند هفته ای درون چادر استتار شده لای بوته ها بی سروصدا زندگی می کنند تا شاید شانس بیاورند یک گونه نزدیک به انقراض و کمیاب ببینند و چند ثانیه ای فیلم بگیرند ما هم گویا برای دیدن مسلمان واقعی باید چنین تمهیداتی در نظر بگیریم حالا بداخلاق هم بود اشکال نداره اصلا حرف سر بداخلاقی نیست. شما هم هرچه زودتر این کج فهمی و دنیا زدگی کنار بگذار و به آغوش اسلام برگرد که اسلام از دنیازدگی متنفره. بیبنم چه کار میکنی بالاخره قسمت ما میشه یک مسلمان واقعی زیارت کنیم یا نه

[پاسخ]

* ** الهه *** پاسخ در تاريخ دی ۵ام, ۱۳۹۳ ۱:۳۴ ب.ظ:

با سلام به شما آقا شهاب ..
معلومه که مسلمون واقعی هست ؛ خیلیم هست خدا رو شکر! یه کم خوش بین باشی میتونی خیلیاشو دوروبرت ببینی ! ( من کلی گفتم ) … وقتی آدم رفتار و عملکرد خیلی از افرادی که در جامعه هستن و الگویی واسه همه و بخصوص جوونا هستن رو میبینه و با کارایی که میکنن فقط اسمی از مسلمون دارن و کاری کردن که همه به دینشون شک دارن مگه غیر از اینه که فقط اسمی از اسلام دارن ؟!! اینا همونایی هستن که به اسم دین اسلام سر خیلیا رو با پنبه میبُرن و کاراشونو پیش میبَرن .. خب آدم وقتی اینجور آدما رو میبینه به ذین اسلام بدبین نمیشه؟!! ، اونم ما جوونای امروزی که از همه طرف مورد هجمه رسانه های غربی و مخالف دین اسلام قرار گرفتیم و با تبلیغات شسته رفته شون همچین ذهن ما رو به خودشون مشغول کردن که نمیتونیم بفهمیم درست کدومه ؟! غلط کدومه ؟!
حالا بنظر تو این آدما ی بظاهر مسلمون که فقط بلدن جلوی مردم جانماز آب بکشن و اُرد بخونن مسلمونن واقعا” ؟!! پس چرا کار مردمو راه نمیندازن ؟!! چرا به مشکلات مردم اهمیت نمیدن ؟!! فرقیم نمیکنه این مردم کی باشن ؛ اونی که توی یه شهر بزرگ با همه امکانات باشن یا یه جوون توی یه روستای دور افتاده !!! چرا فقط بلدن جبی خودشونو پر کنن ؟!! چرا فقط فکر ذکرشون از سرکار اومدن رسیدن به خونواده خودشون هست ؟؟! پس مسئول شدن واسه چی ؟!!!
البته که هستن کسایی که خدا شناسن و الگوشون محمد (ص) و ائمه هست ولی خب متاسفانه کمم نیستن آدمای بظاهر مسلمون و متقلب !!!! اگه با این جور آدما برخورد نداشتم و از نزدیک نمیدیم همچین چیزی نمیگفتم !!
بعدشم کی گفته دین اسلام قالبیت پیاده سازی نداره ؟!!!!! واقعا نداره ؟!؟!؟ ! البته که داره ولی خب یه کم سخته و هوشیاری و مطالعه میخواد ( هرچند توی دنیای امروزی با این دشمنای خونی که اسلام از دیرینه داره و داشته _ که خیلی هم دارن به اهدافشون نزدیک میشن _ )
و در آخر اینکه دنیازدگی رو باید خوب تعریف کرد تا بدونیم منظور از دنیازدگی چیه ؟؟؟! دنیازدگی با رفاه کاملا فرق داره ..یکی شاید هیچی هم نداشته باشه ولی دنیازده است ولی یکی دیگه میتونه میلیارد باشه ولی دنیازده نیست !!!

[پاسخ]

محمد پاسخ در تاريخ دی ۵ام, ۱۳۹۳ ۲:۱۵ ب.ظ:

گشتم نبود نگرد نیست

[پاسخ]

طاهره پاسخ در تاريخ دی ۶ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۲ ق.ظ:

خواهشا انقدر دشمن غربی دشمن غربی نکنید.دشمن زیرسرتون خوابیده.اخبار نشون میده با افتخار هرچه تمامتر که دسته های سینه زنی روز رحلت پیامبر تا کاخ سفید هم کشیده شد! کی اجازشو داد که کشیده شد؟ کسی کاری داره تو قلب مردم چی میگذره چطوری خدارو پرستش میکنه؟ اینجا میشه جلو فلان ساختمون گروهی جمع بشی مراسم دینی به جز اسلامو بجا بیاری فیلمشو یه کشور دیگه پخش کنه؟ اصلا همچین چیزی باید در سطح خبر دست اول باشه؟اینجا فقط دلشون خواسته چند تا مورد خیلی محدود به همون سبکی که مطابق سلیقه اشون بوده به عنوان دین بشناسونن.آموزش غلط در همه جابه اسم اینکه همه چیزو نگیم بخاطرمصلحت جامعه که با روان خیلیها بازی کرد به اسم دین کامل و باعث شد یه خدای الکی هم نداشته باشن دیگه.

[پاسخ]

* ** الهه *** پاسخ در تاريخ دی ۶ام, ۱۳۹۳ ۱۲:۵۵ ب.ظ:

منم که گفتم اولین و بدترین دشمن خودمونیمممممممممم

[پاسخ]

LILA پاسخ در تاريخ آذر ۳۰ام, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰ ب.ظ:

سلام آقا دکتر
خیلی ممنون از متن های خوبتون بابت یاداوری و بفکر واداشتن ما
فقط یه مطلبی در مورد جسنجوی اسلام واقعی و مسلمان واقعی…
شما به عنوان یه مربی خواهشا روی این مسئله بنیادی افراد جامعه راهنمایی بفرمایید که روی رفتار و عمل بقیه قضاوت نکنیم
اگه امرو من به گیاه خواری سفارش می کنم و شم فردا من تو فست فود یدید دال بر گیاه خواری و مجرم بودن من نیست
مثال دیگر:اگر امروز من به فقیری کمک کردم دلیل به سخاوت من نیست
قضاوت نکنیم تا هر کدوممون بشیم مسلمان واقعی

[پاسخ]

و اما چه پستی دکتر
خوب با توجه به رشته ی تحصیلی ام که تاریخ تمدن ملل اسلامی است و از قضا تمام این بحث ها در دوران دانشجویی داشته ام و اما شاید بدتر از اینها ….
و اما چند نکته که به ذهنم می رسد بگویم اینکه ..1- با توجه به معنای حدیثی که شما در باب یحزون بحزننا و یفرحون لفرحنا داشتید اینه که با توجه به ظلمی که در سقیفه بر خاندان عترت رفت شیعه این رو مد نظر داره که در سالگردهاش استفاده میکنه (گرچه من با تولد و مراسم تشییع معمولی هم مشکل دارم و بنظرم بی معناست و از این حیث با شما موافقم )…وشما میبینید تاوان اون ظلم تا الان دنیای ما رو در یک جهالت و بیخبری فروبرده …
2- تاریخ در هر منبع شیعه و سنی و غیر شیعه و سنیش هیچ گونه انکاری نداره مبنی بر اهانت خلیفه بر ساحت صدیقه کبری …چیزی که بر سرش مناقشه اس چگونگیشه … آتیش بود نبود میخ کجا بود کی کجا رو زد ….وگرنه هیچ تاریخی هیچ کجاش نتونسته اهانت فی نفسه رو انکار کنه …و همچین کسی آیا میتونه تربیت شده ی مکتب وحی باشه ؟؟ سلمان و محمدبن ابی بکر و ابوذر و مقداد و بلال کجا شیخین کجا .در زمان عمر بیشترین جنگ و فتوحات تاریخ اسلام بوده آیا این کمک به آبادانی زمین بود؟و دقیقا تو یکی از همین جنگهاست که خلیفه دوم وقتی به استیصال میرسه با امیر المومنین مشورت میکنه و حضضرت اون رو از جنگ برحذر میکنه…گرچه این بحثی نیست که بشه تو چند پاراگراف جمعش کرد چیزی که در دانشگاه برای یک مبحث اون فقط دارن پایان نامه بر میدارن …. منتها میدونید دکتر ؟؟؟ من شاگرد شمام شما استاد منید ولی من یه خشمی در نوشته شما دیدم ……این صراحت کلاممو ببخشید خشمی که شما رو عصبانی کرده و علتش هم مردمی هستند با ادعای پیرو علی بودن در حالی که ذره ای از اخلاق و منش اون حضرت رو در خودشون پرورش ندادن و در ظاهر امر اکتفا کردن به گفتن “یاعلی ” پایانه خطابشون …من خودم یکیشون دکتر خدا به ما به سمت نور هدایت کنه
ببخشید اطاله کلام شد فقط نظرمو گفتم

[پاسخ]

شاید به خاطر مادربزرگم که در بچگی برام از پیامبر حرف میزد و همسر و دخترش..
همیشه پیامبر برام فرد خاصی بوده. خیلی مذهبی نیستم اما وقتی لحظه ای به مهربانی پیامبر فکر میکنم، همین کافیه که بهترین ارادت قلبی رو بهشون داشته باشم.

[پاسخ]

از کفر من تا دین تو راهی به جز تردید نیست

دلخوش به فانوسم نکن، اینجا مگر خورشید نیست

با حس ویرانی بیا تا بشکند دیوار من

چیزی نگفتن بهتر از تکرار طوطی وار من

بی جستجو ایمان ما از جنس عادت می شود

حتی عبادت بی عمل وهم سعادت می شود

با عشق آنسوی خطر جائی برای ترس نیست

در انتهای موعظه دیگر مجال درس نیست

کافر اگر عاشق شود بی پرده مومن می شود

چیزی شبیه معجزه با عشق ممکن می شود

دکترافشین یدالهی

[پاسخ]

یک چیزی بگم؟ من بار اولی که این متنو خوندم رسیدم به اینجا علی و ابوذر و عمر! حجم تعجبم رو از قلمبگی نمیتونم بگم چقدربود که این اسم بصورت مثبت کنار این دو اورده شده بود و سرعت نادیده گرفتنمو در اندک مقداریِ زمان هم نمیتونم بگم باز که چطور تو یه لحظه بخودم گفتم اینجاش ک اشتباشده بعدا تصحیح میکنه.بعد اومدم دیدم نه دربارش بحثم شده. من از لحاظ مذهبیش کار ندارم. انگار که تاریخ برام یه تکونی خورده باشه. اقا این قصه هه بود همیشه بهت میگفتیم کلاغه به خونش نرسید. سرکار بودی. رسید.ینی اصن تو لونش بودماهم میدیدیمش خودمون ولی ما اونجوری میگفتیم به شعرمون بیاد. واسمم مهم نیس دیگه برم ته و توی قضیه رو دربیارم ببینم ادم بده ماجرا این وسط بلخره کی بوده کی نبوده.همین اشاره هام واسم بسه. هرچنداعصاب خوردکن.هرچندمیفهمم 30سال چی توگوشم زمزمه شد به دروغ! ولی بدم نمیاد بشنوم. منبرام خیلی وقته واسه من تحریمن ن جایی میرم ن اگه تی وی باشه گوش میدم دیگه .خانواده بخان سهم من هدفونه.

[پاسخ]

در تبری از ظالمان ؟بنده تولی را می پسندم …مهم اینه که اگر می گیم نبی و علی …حداقل نهج الفصاحه و نهج البلاغه را بخوانیم و حداقل در مشی شبیه آنان شویم …ظالمان هر کجا و هر جا هستند هدفشان خاموش کردن نور خدا بود …ما با مطالعه نور خدا و بالابردن معدل فهمان از حقیقت …با ظلم مبارزه کنیم .عمر و ابو بکر و عثمان اگر ظالم بودند خداوند آنها را عذاب می کند و اگر ظالم نبودند دلیل ندارد اینقدر وحشتناک به سراغ تاریخ برویم . علی ع جانشین برحق نبی ع است طبق ایه اکمال دین و اتمام نعمت…مهم این است که امیر المومنین ع چقدر امیر وجود و روح و عقل و سبک زندگی من است …مهم سوت و صلوات نیست …مهم عمل است …عملی که ما را در کشتی هدایت علی ع و حضرت رسول اکرم ص بنشاند …شخص رهبری نیز توهین به عایشه را ممنوع اعلام نمودند …بهر حال کتابی هست بنام ” عایشه بعد از پیامبر ” ترجمه ذبیح الله منصوری …می شه راحت خوندش . سلام خدا بر محمد و آل محمد …سلام خدا بر کسانی که از محمد ص تبعیت نمودند…سلام خدا بر سلمان و اویس و مالک و بلال و آن کسانی که زیر سنگهای داغ می گفتند : احد احد

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۳ ب.ظ:

حسن خان! جان ما را روشن کردید
دلم گرمه که مدتیست دوباره مینویسید
خدا به برکت قلم و قسمش به قلم، جراحت روح شما را به فرحت بدل دارد و بانوی درگذشته را به رسول اکرم میهمان بدارد

[پاسخ]

سلام آقای دکتر. وقتتون به خیر. در بخشی از متن اشاره کردید که پیامبر در طائف پس از آسیب ها مشغول دعا شدند… من مدتی است که دنبال آن دعا هستم ولی هر چه می گردم نمی یابم. احیانا شما می دانید آن دعا چیست و کجا می توانم پیدایش کنم؟

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۴۹ ق.ظ:

بخشی از این دعا را الان یافتم :
دعاء الرسول فی الطائف

اللهم إلیک أشکو ضعف قوتی وقله حیلتی وهوانی على الناس ، یا أرحم الراحمین ،

أنت رب المستضعفین ، وأنت ربی ، إلى من تکلنی ؟ إلى بعید یتجهمنی ؟ أم إلى عدو

ملکته أمری ؟ إن لم یکن بک علی غضب فلا أبالی ولکن عافیتک هی أوسع لی ، أعوذ

بنور وجهک الذی أشرقت له الظلمات ، وصلح علیه أمر الدنیا والآخره من أن تنزل بی

غضبک أو یحل علی سخطک ، لک العتبى حتى ترضى ، ولا حول ولا قوه إلا بک
——————————————
منبع :
http://mawdoo3.com/%D8%AF%D8%B9%D8%A7%D8%A1_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%84_%D9%81%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A7%D8%A6%D9%81

[پاسخ]

مريم پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۳:۱۲ ب.ظ:

خیلی لطف کردین. من مدت ها دنبالش بودم ولی هر جور می گشتم پیداش نمی کردم. چقدر لطیف و زیباست این کلمات. مرسی که درا ختیارم گذاشتین.

[پاسخ]

به نظرم ما نمی تونیم داعش و طالبان را از اسلام جدا کنیم چطور مولوی و حافظ و … دست پرورده اسلامند بقیه نیستند؟ اینطوری یک طرفه قضاوت کردنه من چندباری پست های اینچنینی شما را خوندم همان صحبت های که ما سالهاست داریم می شنویم و هیچ عملی ندیدیم می کنید فقط لای شکلات خیلی خوشمزه می پیچیدیش(این موضوع درنقد شما نسبت به تلویزیون هم مشهود بود) اگر بخواهیم اینطوری استدلال کنیم پس باید به مکتب یونان قدیم هم نیم نگاهی بندازیم مکتبی که بتونه افلاطون و سقراط و طالس و.. پرورش بده فوق العاده است و باید به زئوس ایمان بیاریم.
همیشه صحبت یک سری از انسانها صالح و مومن است و آرمانشهری که ما هیچوقت ندیدمش البته شما ممکن اینجا بگی حتما اطراف شما نیست وگرنه اطراف من زیاد و فراوان هست منم در جوابتون می گم خوشا به سعادتون ولی بیشتر این آدمها را وقتی باید دید که قدرت و اسلحه، پول در دستشون هست (داعش) نه مثلا من کرولال باشم بعد بیام همه جا به زبان اشاره لاف بزنم که من هیچوقت گوشت برادر دینی ام را نمی خورم(البته حضرت علی و اینها صحبتشون جداست من چندتا جمله منتسب به حضرت علی خوندم همین کافی بود که ارادتم هزار برابر بشه). در ضمن خنده داری قضیه اینجاست که آدمهایی که شما صحبتشون را می کنید اگر واقعا چنین خصوصیاتی داشته باشند خودکار از سیستم حذف میشند. یکی از مشکلات جامعه ما این هست که فکر می کنیم اگر همه چی دینی بشه یک جامعه بااخلاق داریم در حالیکه اینطور نیست اخلاق مقدم بر دین نه دین مقدم بر اخلاق.

[پاسخ]

قصد جسارت به این علامه بزرگ رو ندارم اما چرا هیچوقت صراحتا این خرافات رو زیر سوال نمیبرن و اکتفا میکنند به جلسات درس برای شاگردان.البته شاید هم بی اطلاعم وایشون این کارو کردن.واقعا واسه من سوال چرا بزرگای دین ما موضع علنی نمیگیرن .خوب شاید منی که دانشجو وتحصیل کردم برم دنبال 4تا منبع به درد بخور و بتونم شناخت بدست بیارم اما مردمی که هزار دغدغه فکری و مالی دارن تنها رفرنساشون همین منبراست که اونم تصاحب شده.شاید مثل نابجایی باشه اما تو حوضی که ماهی نباشه قورباغه پادشاست.

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۴۰ ق.ظ:

الانم میتونید برید دنبال تحقیق و لذت ببرید ، بالاخره این که توجیه خوبی نیست چون فلان عالم انجام نمیدهد من نیز نروم وقتی نگذارم و از گوهر دین لذت نبرم

[پاسخ]

دکتر شیری عزیز ممنون بابت این متن پرمایه.چقدر خوبه در محضر استادی چون شما درس زندگی گرفتن.چقدر متاسفم بخاطر آن جانورانی که اشتباهشان تنها به دام انداختن کبوتر نبود.گندم را بی اعتبار کردند.! موفقیت روز افزونتان را از ایزد منان خواستارم.

[پاسخ]

دکتر جان نظر من ربطی به نوشته زیبای شما نداره، اما چه کنم که دلمون خونه. ما یه بیمار داشتیم که یکشنبه وقت کشیدن بخیه هاش بود(جراحی ستون فقرات به دلیل شکستگی مهره ها، با گذاشتن پلاتین). هفته قبلش رفته بودیم که دکتر دیدو گفت حتما هفته بعد بیارید. (یعنی همین یکشنبه که تعطیل بود) ما تماس گرفتیم بیمارستان خیلی شیک گفتند که تمام وقت ها میفته به هفته آینده ! یک هفته بعد! دکتر هم در دسترس نیست، درمانگاه جراحی هم تعطیله و چهارشنبه باز میشه. بیمارما هم به شدت بدحال شده تو این یکی دو روز و دستمون هم به هیچ جا بند نیست. آخه مراکز درمانی چرا باید بدلیل یه تعطیلی اینطوری مردم رو معطل کنن؟ 🙁

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۴۱ ق.ظ:

متاسفم واقعا محبوبه عزیز
در کشور ما بحران خدمات داریم و همه باید همت کنیم درست خدمت کنیم
من در کلاسم تو در حرفه ات

[پاسخ]

سلام
ممنون از نوشته قشنگتون.
بسیار به جا وزیبا گفتید راجع به تعصبات وخرافه گرایی و خود بزرگ بینی جماعتی که خودشو محب اهل بیت میدونه.تابستون امسال توفیق اجباری نصیبم شد که در خدمت این دوستان پرشور باشم.چنان عقاید افراطی درمورد دوستان اهل سنت داشتند که انگار نه انگار همه پیرو یک پیامبر و یک کتابیم.چنان با افتخار راجع به جشن عمر کشان ( که البته از طرف رهبر مورد مذمت قرار گرفته )صحبت میکردند که اولش فک کردم دارن شوخی میکنن. ازون همه حماقت و بی سوادی و تعصب کورکورانشون میخاستم بالا بیارم. تازه بعد اون قضیه بود که فهمیدم چرا همکلاسیهای اهل سنتمون هنوز درس تاریخ اسلام شروع نشده داغ میکردن.بنده خداها حق داشتین !

[پاسخ]

اقای دکتر سلام
اگر سالگرد گرفته نمیشد در همه این ایام فکر نمکنید منش و رفتار و گفتارشون بیش از بیش به فراموشی سپرده میشد ؟؟
محرم و صفراست که اسلام را نگه داشته است (امام خمینی)
مطلبی که حقیقتا من بهش رسیدم

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۴۶ ق.ظ:

فاطمه گرامی
واقعا فکر میکنید بزرگان این دین نسبتشان در طول سال با نبی اکرم از طریق جشن تولد و اقامه عزا حفظ میشده است؟؟؟؟ واحیرتاه !
کی رفته ای ز دیده که تمنا کنم تورا؟
مسلمان با هر نمازش ، کل زندگی نبی اکرم را باید مرور کند ( السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته ) و اگر نه ، 28 صفر هرگز چیزی به پیامبرشناسی و پیامبرزیستی این آدم نمیدهد
درست مثل امام حسین (ع) که حضورش در قلب ما آرکتایپی است و برای حسینی زیستن نیازی به روضه و…نداریم. انسان کامل همه قلب را تسخیر میکند ، گوش و چشم را چه جرات که در این میانه ، حرفی اقامه کنند؟

[پاسخ]

mahta پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۳۱ ب.ظ:

این گریستنها، محدود به همان چند ساعت روضه نمی شود. این چیزیست که خودم به شخصه بارها و بارها تجربه کردم . با وجود اینکه انسان کاملی نیستم روضه حسین قلب وتمام روحم را تسخیر می کند ومن به برکت این گریستن ها در اعمال و افکار و نیاتم دقیقتر میشوم به لطف پروردگار مهربان.
وهیچ شکی نیست که بسیاری از شهدای عزیز میهنم پای این مجالس تربیت شدند و افلاکی گشتند.

[پاسخ]

فاطمه پاسخ در تاريخ دی ۳ام, ۱۳۹۳ ۲:۰۶ ب.ظ:

آقای دکتر حقیقتا بزرگان دین نیازی به گرفتن جشن تولد و اقامه عزا برای رسیدن به معرفت نسبت به ائمه ندارند اما من و ادم های معمولی مثل من نیاز به تلنگری چون محرم داریم تا خودمونو دوباره پیدا کنیم و به این واسطه بشینیم پای صحبت یه بزرگی و ازش یاد بگیریم
من امسال روزی معنوی رو از محرم و سخنرانی یک عالمه گرفتم و خدا رو از این بابت شکر میکنم

[پاسخ]

mahta پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۰۸ ب.ظ:

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله :  اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَهً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً.  براى شهادت امام حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤ منان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود .

[پاسخ]

دکتر برکت بر روح و جانتان ببارد
و خدایتان نگاهدار کلام و لطافت قلبتان باشد.
نه دین شناسم و نه نبی خدا ص را میشناسم که نقدی کنم و سوالاتمو بپرسم.
اون چه که برای فهم ناچیزم کافی بود رو برداشتم
و چقدر این سبک نوشتن هایتان را از سفررقهرمانی اتان دوست دارم.
شما جان مرا گرم میکنید…
چو از آل رسولید به معراج بر آیید…
درود ها

[پاسخ]

آن دونفر(ابوبکرو عمر) بجهت طمع به اسلام ایمان آورده بودند.وعلت طمع آنان نیز این بود که آنها با یهودیان معاشرت داشتند ودر نتیجه این معاشرت از اینکه حضرت محمد(ص)به پیامبری مبعوث خواهند شد و بر عرب استیلا پیدا میکنند باخبر شده و از تورات و کتب مقدسه ماجرای آن حضرت را شنیده بودند وبه این دو نفر گفته شده بود همچنان که بخت النصر بر بنی اسراییل مسلط شد، حضرت محمد(ص) نیز بر عرب استیلا می یابد با این تفاوت که حضرتش دعوی پیامبر دارد. بنابر این آن گاه که موضوع رسالت حضرتش ظاهر شد، این دو تن در مورد شهادتِ “لااله الا الله و محمد رسول الله” با پیامبر اسلام مساعدت کردند تا شاید به مقامی دست یابند وپس از قدرت یافتن و استقرارِ حضرت رسول(ص) در حکومت شریک باشند ولی آنگاه که از دستیابی به مقامی مأیوس شدند با دوستان دیگرشان در شب عقبه سعی کردند مرکب سواری حضرت رسول(ص) را منحرف نمایند تا در دره ای سقوط کندوپیامبر کشته شود ولی خداوند پیامبرش را حفظ فرموده و او را از این توطءه نجات داد. و نظیر و مانند این دو نفر طلحه و زبیرند که با امیرالمؤمنین(ع) به طمع دستیابی به مقامی بیعت کردند و چون باتوجه به عدالت امیرالمؤمنین(ع) مأیوس شدند، بیعت خود را با حضرتش شکستند و نتیجه امرشان مانند دیگر بیعت شکنان شد یعنی به ارتدادِ آنان از دین منجر گشت.

[(پاسخهای امام عصر(عج) به سوال سعد بن عبدالله قمی اشعری مبنی بر این که: آیا اسلامِ آن دو نفر(ابوبکرو عمر) از روی رضا ورغبت بوده یا با اکراه و اجبار ایمان آورده اند؟)]

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۲:۳۸ ب.ظ:

به نظر میرسد به کتاب استاد ابراهیم آیتی ، محمد رسول خدا- انتشارات دانشگاه تهران- که مراجعه کنیم به عنوان قویترین مرجع تاریخی معاصر ( به شهادت استاد مرتضی مطهری که دکتر آیتی را معادل 100 سال اول تاریخ اسلام میدانند) ردی از این حرفها نیست !!!!
به عقلمون هم رجوع کنیم عجیب میزند که یک نفر تمام ثروت و موقعیتش را بر اساس یک پیشگویی یهودیان ، بگذارد ، همه موقعیتش از بین برود که 23 سال بعد تو پیری به موقعیتی برسد!!! شما الان چنین کاری میکنی که یک آدم موفق در سن جوانی بیاد بکنه؟؟
به خدا این تعابیر غیر برهانی موجب وهن شیعه است…این اخباری گری دوباره رایج شده در بین شیعیان کمر عقلانیت و قدرت حوزه های ما را میزند- اما طلحه و زبیر را با قیاس مع الفارق آوردید که امرشان جداست و در نهج به وضوح به اشتباهشان اشارت رفته است.

[پاسخ]

گلناز پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۲۲ ق.ظ:

سلام آقای دکتر
وقتی پیامبر در روز عید غدیر که بزرگترین عید مسلمانان هست، حضرت علی(ع) رو به جانشین بعد از خودشون اعلام کردند و اکثریت افراد حاضر در آنجا با ایشان بیعت کردند، معنی خلیفه اول، دوم و سوم چی میتونه باشه؟ به قول شما عقل ما از وحی و رسول خدا جلوتره؟
با سپاس از شما

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۸:۳۷ ق.ظ:

گلنار گرامی! کسی درسقیفه و ظلمی که علی بن ابیطالب شده شک نکرده است
بحث ما اینست که هدف این دین تربیت فرد و جمع صالح بوده است
ایا لعن به شیخین ، جامعه بهتری از شیعیان ساخته است ؟ در خلوت خود معنای بزرگتری ادراک کردند ؟ ایا در سنت علوی ، اینهمه تعامل با خلفا در حدیکه حضرت امیر و حسنین ( ع) در پاسداری از جان خلیفه سوم زیر دست و پا افتادند ، سیاست ورزی علی ( ع) بوده است نعوذ بالله ؟ آنهم علی بن ابی طالبی که اگر اهل سیاست ورزی بود بعدا با معاویه و طلحه و زبیر انجام میداد.
بپذیریم شیعه افراطی در تاریخ خود آش شوری ساخته است که اسلام را خلاصه میکند در علی بن ابیطالب و برای این منظور کل تاریخ 23 ساله نبی اکرم را نیز مجبور است ویرایش کند و از سنت خود امیرالمومنین نیز جلوتر بزند!
ما معتقدیم داعش به طور واکنشی گروههای متعصب خونریز شیعی می آفریند و اگر اینگونه بر طبل نفرت بکوبیم ، مسلمان کشی دوباره راه می افتد و قطعا این مورد رضایت علی بن ابیطالب نیست

[پاسخ]

سلام
حسن اقا بفرما شام : http://patoghshishei.blogfa.com/

[پاسخ]

سلام
ممنون از متن خوبتون که باعث میشه آدم ایست کنه و روی عقایدش نگاهی بندازه.
مطلبی که عرض می کنم به این معنی نیست که مغز پیام نوشته ی شما رو رها کردم و به جزییاتش پرخاش می کنم؛ صرفا برای پاسخ به درگیری ذهنی ایجاد شده مطرحش می کنم.
چطور عمر خطاب را می توان تربیت شده ی وحی دانست؟! عمر همان کسیست که آتش به در خانه ی فاطمه (س) برد. عمر همان کسیست که در کلام علی (ع) بار ها غاصب حق واضح خلافت خطاب شده. عمر همان کسی است که به فرموده علی (ع) -در خطبه معروف شقشقیه- مجموعه ای از خشونت، سختگیری، اشتباه و پوزش طلبی بود. و در ادامه همین خطبه می فرماید: «مردم در دوران خلافت عمر در ناراحتی و رنج مهمی گرفتار آمدند و دچار دورویی ها شدند و من در این مدت طولانی محنت زا و عذاب آور، چاره ای جز شکیبایی نداشتم.».
عمر همان کسی است که در زیارات متعدد ما مورد لعن و نفرین خدا و پیامبرش قرار گرفته…
پدرزن بودن پیامبر (ص) چه دلیلی بر صحت اعمال و اعتقادات اوست؟! (عمر داماد پیامبر (ص) نیست، داماد علی (ع) است.)
اگر علی (ع) در حکومتداری به او کمک می کرد از بزرگواری علی است و برای کمک به جامعه ی مسلمانان بوده. این دیگر چه جور استدلالی است برای تأیید رفتار عمر خطاب؟! موضع علی (ع) و ائمه شیعه نسبت به خلافت سه خلیفه ی بعد از پیامبر که کاملا واضح است. همین علی است که می گوید 25 سال خار در چشم و استخوان در گلو صبر کردم تا دوران خلافت آن ها به سر آید. علی (ع) صبر کرد چون چاره ای جز صبر نداشت. چون ترس آن را داشت که اگر بر علیه خلفا اقدامی کند دین رسول خدا بالکل از مسیرش منحرف شود. چون یار و یاورانی نداشت که با آن ها به احقاق حق برخیزد. کمک علی (ع) در حکومتداری به عمر را نشانه تایید او بر خلافت خلیفه دوم دانستن ظلم در حق علی (ع) است.
بله، قطعا عمر خوبی هایی هم داشته و کمک های فراوانی هم کرده و از نظر مالی هم سالم بوده. اما سلامت مالی که نشان تربیت شده ی وحی بودن نیست.
ببخشید که خیلی طولانی شد. قصد جسارت نداشتم. با تشکر

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۱:۲۰ ب.ظ:

علی عزیز
علی (ع) به خلیفه کمک میکرد و نقادی های جدی هم داشت و این دقیقا مشی امیرالمومنین است، شما از ایشان میخواهید جلوتر بزنید؟
درباره آتش زدن در، اشکالات جدی تاریخی وجود دارد، حداقل در مطالعات بنده – که کم هم نیست- باور این واقعه سخت است و در روایات اهل سنت ( که خرداد ماه جاری در کتابخانه مسجد النبی داشتم) موضوع به شکلی که برای ما در مداحی ها گفته میشود نیست. از علامه حسن زاده آملی نیز شخصا ، پرسیدم که آیا این واقعه به این شکل رخ داده و با ناراحتی گفتند هر چه میکشیم از منابر بی سواد است( عین کلام علامه)
الغرض شما نیز بررسی کنید افراطیون شیعه با همین روایات نصفه و نیمه قرنهاست به جای رشد و پیشرفت و بهبودی وضعیت امت خود ، به مطالبی بی ارزش و بی فایده برای معیشت و آخرت عزاداران میپردازند . این را نوشتم بدانید از اساس با این نشخوار تاریخ به قصد کینه ورزی به برادران مسلمانم مخالفم . عین این اباطیل را در رفتار افراطیون اهل تسنن هم دیده ام و تاسف خورده ام
الان کسی پیرو علی است، خب پس باید جامعه ای با اخلاق تر و بی ریا تر داشته باشیم؟ کو؟ به این خاطر که تربیت دینی ما حساسیتهای بیهوده ایجاد میکند. اینقدر دقتهای بی فایده در سقیفه و …میکند که نتوانیم دقت کنیم امروز چه گرفتاریهایی داریم

[پاسخ]

آذربانو پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۳:۲۵ ق.ظ:

حجه الوداعتون نکنن ثلوات!

فوت ورق: باوجود200سال سن ممنوع الورود به مکه و کتابخانه مسجدالنبی نشوند.دومی را بلندترختم کن.

اه اه واقعا ادم چی بگه
جز اینکه ما هم انقدر باید بکشیم تا پاره شه!
امشبم زابرا شدیم.بترکه چشم حسودلعین

[پاسخ]

سلام
“تربیت شده وحی کسیست چون علی و ابوذر و عمر که از دار دنیا ، چیزی برای خویش برنداشتند و به ابادانی زمین کمک میکردند؟”
عمر تربیت شده وحی بود؟! که بعد از شهادت حضرت محمد(ص) به فرمان حضرت رسول عمل نکرد و حضرت علی(ع) رو به عنوان امام قبول نکرد.

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۵:۰۳ ق.ظ:

بله ! ایشان خلیفه دوم مسلمین ، داماد و پدرزن نبی اکرم هستند. حضرت امیر(ع) امام ما ، در طول دوران خلافت عمر بن خطاب ، بارها به او در حکومت داری کمک کردند. این به معنی انتقادات جدی به شیوه حکومت وی نیست ولی قطعا سلامت مالی عمربن خطاب هنگام وفاتش از واضح ترین بخشهای تاریخ اسلام است. لطفا از شخص امیرالمومنین تند تر نروید که المتقدم لهم مارق

[پاسخ]

آسیه منافی پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۷:۴۳ ق.ظ:

سلام بر دکتر شیری عزیز، از خواندن متن بالا لذت بردم، اما به طور قطع و بدون این که بخواهم برادران و خواهران گرامی اهل سنت را ناراحت کرده باشم و صرف نظر از این که به شهادت تاریخ، سلامت مالی عمربن خطاب در هنگام وفاتش محرز بوده است، ایشان را نمی توان تربیت شده وحی دانست. چرا که تربیت شده وحی به آستان پاره تن رسول جسارت نمی کند و حق مسلم وصی رسول را غصب نمی نماید. کمک های علی بن ابی طالب هم در راستای وحدت جامعه اسلامی و جلوگیری از فروپاشی آن بوده است(بنا به وصیت رسول مکرم اسلام) و خدا می داند که در پی آن نیستیم که از امیرالمومنین تندتر گام برداریم، اما لفظ تربیت شده وحی را بر قامت خلیفه دوم مسلمین مناسب نمی بینیم. از همین جا دست یکایک برادران وخواهران اهل سنت را که همواره دوست دار پاره تن رسول بوده و هستند و هر ساله شاهد عزاداری های ایشان برای دختر نبی مکرم اسلام هستیم، می فشارم. والسلام علی من تبع الهدی

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۲۶ ق.ظ:

خانم منافی عزیز
با احترام کلامی به اهل سنت نمیتوان حجم جراحتی را که در سایر الفاظتان درباره خلیفه مسلمین مرقوم کرده اید ، مرتفع سازید
به نظرم کمی تاریخ اسلام را با منابع غیر شیعی و سنی متعصب بخوانید و بحث تاریخیت شیعه و سنی را نیز بررسی کنید متوجه میشوید بعد از 1400 سال قضاوتهای تندی رانده میشود
مثلا کتاب “مکتب در فرآیند تکامل” را نگاهی بیندازید تا متوجه عرض من بشوید. در غیر اینصورت تنها ثمره رسالت رسول الله میشود تربیت علی بن ابیطالب و بقیه عملا در نظام فکری شما خط میخورند و دیگر از این دین چه میماند؟ مهمونی دو نفره نبی با پسرعموش؟؟ معاذالله !
با سیستم فکری متعصبین هم مذهب بنده ، 90% بزرگان ادبیات و عرفان و اندیشه اسلامی تربیت شده وحی نیستند زیرا به خلفایی اعتقاد دارند که تربیت نبوی ندارند!!!!!
متوجه میشوید چه جفایی در حق آن نبی مکرم و اصحاب بزرگوارش میشود؟

[پاسخ]

پگاه پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۱:۲۷ ب.ظ:

سخت گیری و تعصب خامی است
تا جنینی کار خون آشامـــــی است
National Geographic مستندی داره به نام Inside Islam دیدنش خالی از لطف نیست ..و اینکه تحربه به من نشون داده یکی از چیزهایی که باعث دید باز و خارج شدن از پوسته تعصب و دگم بودن میشه سفر به جاهای مختلف و آشنا شدن و لمس زندگی افراد متفاوت از خودمون از نزدیکه ….مالزی یکی از اون کشورهایی هست که اسلام واقعی رو میشه درش احساس کرد از جحاب زیبای زنانش بگیر تا مهمانوازی و رفتار محترمانشون با مسلمان بی حجاب….
البته هرچند باز شدن چشم دل و ذهن بعد از سفر نیاز به لطف و اگاهی داره

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۱:۴۷ ب.ظ:

با سفر خیلی موافقم پگاه

[پاسخ]

میثم پاسخ در تاريخ دی ۲ام, ۱۳۹۳ ۱۲:۰۵ ق.ظ:

اصولا نشستیم در بین این همه تبلیغات مذهبی و دینی؛ و این همه امنیت؛ و هیچ تفاوت و نقد و … را بر خود احساس نمی کنیم؛
این طور دینداری کردن خیلی هنر نیست که هیچ؛ ممکنه خطرناک هم باشه!

سلام
ابتدا می خوام بگم از شما ممنون هستم بابت این مطلبی که مطرح کردین
از قلم کسانی که مسئولانه و آگاهانه در این باب می نویسند لذت می برم
و این انگیزه و تشویقی میشه که مایوس نشیم و خودمون و خدامون را گم نکنیم
من خیلی سال پیش که هفده و هیجده سالم بود دچار این دست شک و تردید ها شدم
از آنجا که در یه خانواده مذهبی هم رشد کرده بودم برایم خیلی آزار دهنده بود و
متاسفانه این بحران اعتقادی – هویتی همزمان شد با یک سری بحران های شخصی و خانوادگی
و هرچه جلوتر می رفتم از گونه گونی و تناقضات سر گیجه گرفتم و دچار انفعال عجیبی شدم
… نادر ابراهیمی …دریغ که دیر شناختمش.. سالی که فوت کرد … کتاباش برام الهام بخش بودند
آتش بدون دود و شخصیت آلنی … جمله آتش بدون دود نمی شود و جوان بدون گناه
مردی در تبعید ابدی… تو راه گم شدن بدتر از گمراهی است
برای من که شخصیتی تودارم این کتابها نعمتی بودند …
در تمام خوانش های از دین این نگاه عارفانه اما مسئولانه برام جذاب بوده
نگاهی که به سخنی خود ما را در راه درستش هدایت و تربیت کنه
و به سخن شما ابزاری بشه برای نیل به حقیقت …
هنوزم دچار نواقصی در این مسائل هستم …
امیدوارم با گام هایی مسئولانه تر در این مسیر بکوشم و بکوشیم

ه دندان می گزم لب لیک با دندان مصنوعی
به حسرت می خورم خون دل از شریان مصنوعی

بسی سخت است دندان درد, اما سخت تر صد بار
تحمل کردن درد است با دندان مصنوعی

شکسته بسته ایمان مرا یا رب مگیر از من
که این بشکسته بهتر باشد از ایمان مصنوعی

[پاسخ]

جناب دکتر شما که خودتون هم این در گیری های فلسفی رو داشتید میشه به من که 17 ساله هستم کمک کنید. میشه منابعی رو بهم معرفی کنید تا بتونم جواب سوالاتم رو پیدا کنم.
چند وقت پیش توی یکی از همین فضاهای مجازی با یه نفر سر یه مسئله ای بحثم شد. ایشون اشاره می کرد به اینکه پیامبر و حضرت علی با دختران کم سن ازدواج کردن (عایشه و حضرت فاطمه) و من سعی میکردم دلایلی که خودمم از دیگران شنیده بودم رو بیارم.گاهی با خودم فکر می کنم شاید منم دارم خودم رو گول میزنم و فقط به صرف اینکه پدر و مادرم مسلمان بودن یه چیزایی رو قراردادی پذیرفتم.
دوست دارم ایمان قلبی و قوی داشته باشم. میشه لطف کنید یه سری منابعی رو برای مطالعه بهم معرفی کنید؟

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۲:۱۱ ق.ظ:

زینب گرامی
بهترین مسیر برای دین شناسی، در ابتدا اشنا شدن با شخص نبی است ( کتابهای دکتر ابراهیم آیتی، رسول جعفریان ، ارمسترانگ ، بانو آن ماری شیمل) خواندنی هستند
اشکالاتی از این دست را شما زود است ورود کنید گو اینکه خیلی از این افراد بقدری سخیف وارد بحث میشوند که فقط قصدشان هوچی گری و شلوغ کاری است نه شناخت

[پاسخ]

من یک تکه از این شک رو که مژفرمایید یاد یک قسمت از فیلممحمد رسول الله افتادم. اون موقع که ابوسفیان وارد خیمه رسول میشن و از شکشون میگن و بلال حبشی رو به خالد میکنن و میگن به شک ابوسفیان احترام بگذار که این می تونه اغاز یه تحول و پذیرش بزرگ باشه….

[پاسخ]

عالی بود ولی اقای دکتر عزیز یه سوالایی هست در مورد دین که دوس دارم نظرتونو بدونم . مثل نگاه به نامحرم . (باتوجه به فیلمایی که پیشنهاد میدین دیده شه )

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۲:۱۴ ق.ظ:

به نظرم کسی که این جور سوالات را جواب میتونه بده ، یک فقیه است که مرجع شماست در مسائل فقهی
فتوای امام خمینی در مورد اهل کتاب که روشنه و تلویزیون خودمون نیز با همین فتوا به پخش فیلمهای غیر ایرانی اقدام میکنه

[پاسخ]

این نوشته هاتون همیشه باعث شده بیشتر فکر کنم.در کل تامل برانگیزه

[پاسخ]

ممنون. خیلی خوب بود.
من که همیشه دلم میخواد حضرت محمد ص کنارم بود تا دین درست و واقعی خودش رو میگفت چی هست!! الان به تعداد آدما یه دین داریم. خیلی سلیقه ای عمل میکنیم،

[پاسخ]

قیامتگاه ِ عشق…

[پاسخ]

خب این ایینهای سالگرد گرفتنو با توجه به “با شادی ما شادباشید در غم ماغمگین باشید” واسمون میگیرین ظاهرا. ینی من از بچگی شنیدم.تا روز شهادت خاستیم بخندیم اینو واسمون خوندن.
ینی اون معنیش این نیس؟ حالا کار ندارم چقدم جفتش عمیقا این کار انجام میشه. اصن..هیچی بابا
متن خوبی بود. هر از چندگاهی از این دست هم بنویسید لدفن.

[پاسخ]

دکتر شیری پاسخ در تاريخ آذر ۳۰ام, ۱۳۹۳ ۶:۰۱ ب.ظ:

یفرحون به فرحنا و یحزنون به حزننا را اینطوری ساده تفسیر کردند چون خودشان ساده اندیش بودند
آیا مولوی که روز مرگش را عروس ORUS اعلام میکند به معنی وصال روحش ، عقلش بیشتر از امام سجاد میرسیده ؟ که امام سجاد مثلا حزنش سالروز مرگش باشد و شادیش سالروز تولدش؟؟؟
نه واقعا آذر بانو!
این ظلم است در حق معارف بلند این مردان خدا
حزن علی در نهج آمده است : خورده شدن حق مظلوم

[پاسخ]

آسیه منافی پاسخ در تاريخ دی ۱ام, ۱۳۹۳ ۷:۵۰ ق.ظ:

حزن علی در نهج آمده است : خورده شدن حق مظلوم
چه قدر به جا بود دکتر، واقعا که ما از معانی اصلی حزن و فرح چه قدر دور ماندیم!
تا چه اندازه در این معانی اولیه مانده ایم؟
در حال حاضر چه قدر با حزن ها و فرح های امام زمان عصرمان هماهنگ هستیم؟ آیا قادریم احوال صاحب عصر(عج) را درک نماییم و بعد با او در احوالش شریک شویم؟ در خنده ها و گریه هایش؟

[پاسخ]

بازتاب‌ها

یک پاسخ دهید

 
داتیسNiligo: smart home WiFi-enabled 16 Million Color LED Lamp