مسمومیت با زیبایی

image_pdfimage_print

سخنرانی دکتر شیری در اصفهان

28

خبرگزاری ایمنا( اصفهان ) :‌

مصاحبه خبرگزاری ایمنا با دکتر شیری

دکتر علیرضا شیری عنوان کرد:‌ تجربه ثابت کرده است که اصفهانی‌ها، سازگاری بهتری با همه اقلیم‌های دنیا دارند؛ البته برخی می‌گویند که این موضوع از زرنگی آنان است؛ اما من معتقدم که این موضوع ریشه‌ی صدهاساله دارد چراکه مردم این شهر، از گذشته، توریست‌ها و تجار زیادی دیده‌اند و نحوه‌ی میزبانی از فرهنگ‌های مختلف را یاد گرفته‌اند.


دکتر علیرضا شیری، پزشک، مدرس دانشگاه و آموزش دیده در حوزه روانشناسی عمقی از دانشگاه آکسفورد در سفر خود به اصفهان و در حاشیه نمایشگاه “جشنی به رنگ اصفهان” در میدان امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: من درباره‌ی اصفهان، بهترین بیان را از دکتر الهی قمشه‌ای شنیده‌ام که پس از آن نیز هرچه در این شهر دیدم، همان بود؛ وی می‌گفت ” تناسب و تقارن موجود در جزء به جزءِ معماری‌ها و ساختارهای فرهنگی شهر اصفهان، باعث می‌شود، انسانی که در برابر این تقارن قرار می‌گیرد، خود نیز دچار تقارن شود” ؛ و این نکته‌ای است که از افلاطون برآمده است و بیان می‌کند که زیبایی، زیبایی می‌آفریند و آدم‌ها را باردار مفاهیم زیبا می‌کند.

32

پیرمرد و همسرش والدین شهید بودند و تا آخر سخنرانی با علاقه گوش کردند و دست آخر پیشانی ام را بوسید که درباره خانواده صحبت کرده ام

33

خانواده ای نمونه که با عشق به بحث گوش میکردند

وی با بیان اینکه دستگاه‌های  فاخر موسیقی ایرانی، در اصفهان ریشه دارند و تقارن و تناسبِ موجود در هارمونی و موسیقی، برآمده از همین امر است؛‌ تصریح کرد:‌ یک روز در اصفهان، با همراهانم داخل مسجد رفته‌ بودیم؛ در حال بازدید بودیم که یک لحظه نفسم گرفت و در آستانه‌ی مسمومیت با زیبایی بودم؛ چراکه درک حجم عظیمی از زیبایی در یک لحظه برایم دشوار بود زیرا من در پایتختی کار می‌کنم که تقارن در آن وجود ندارد و آن‌همه آشفتگی، آشفتگی فکری انسان را به دنبال دارد.
اگر با مردم جامعه، عزت‌مندانه برخورد کنیم، آنها هم احساس عزت‌مندی می‌کنند
این مدرس دانشگاه اظهار کرد:‌ به طور قطع، بنده به عنوان یک شهروند تهرانی، اشراف کاملی بر روی فعالیت‌های شهرداری اصفهان ندارم اما معتقدم که عاملی باید این تقارن و سنت را حفظ کند یا به آن بیافزاید تا اصالت اصلی هنرمندان آن حفظ شود.

IMG_0230
وی خاطرنشان کرد:‌ البته این تقارن، تنها برآمده از آثار معماری نیست و انسان‌ها و نهادهای اجتماعی را هم شامل می‌شود؛‌ در حقیقت، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی باید به گونه‌ای باشند که تقارن مردم و توازن جامعه را به هم نزنند و به پیوستگی آنها کمک کند و در اصفهان، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی در راستای برقراری تقارن در جامعه صورت می‌گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که تعیین هفته‌ای به نام “نکوداشت شهر اصفهان” و برگزاری جشن‌هایی مرتبط با این شهر، چه میزان در معرفی اصفهان و ارتقای جایگاه آن موثر است، عنوان داشت: این موضوع را از سه بُعد می‌توان بررسی کرد؛ در بُعد روانشناختی همواره تاکید می‌شود که اگر با بچه‌ای خوب صحبت کنید، احساس می‌کند که دارای شأن و جلال و عزت است؛ در یک جامعه‌ی بزرگ‌تر، اگر فعالیت‌های فرهنگی به مردم آن جامعه، شأن بدهد، آنها هم تلاش می‌کنند تا رفتارهای‌شان به دور از شأن و ادب نباشد؛ به تعبیری دیگر، اگر با مردم، عزت‌مندانه برخورد کنیم، آنها هم احساس عزت‌مندی می‌کنند و همین امر در حفظ ابنیه تاریخی و میراث گران‌بهای شهرشان تاثیر به سزایی دارد.

26

تصویر مسجد امام در پشت سخنران

کسی که در باطن، خود را خوار و حقیر می‌داند، از شر او ایمنی نداشته باش
دکتر شیری تاکید کرد:‌ از امام هادی (ع) نقل شده است که «من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره» ، یعنی ” کسی که در باطن، خود را خوار و حقیر می‌داند، از شر او ایمنی نداشته باش” ، گزاره‌ی نقیض این موضوع،‌ این است که اگر کسی در خودش، احساس شخصیت کند، خیر او همه را فرا می گیرد.
وی ادامه داد:‌ این حدیث، بیان‌کننده این است که فعالیت‌های فرهنگی همچون نکوداشت شهر اصفهان، باعث می‌شود که مردم احساس کنند، شهر و شهروندی آنها ارزش دارد لذا خودشان را موظف می‌دانند که از آن محافظت کنند؛ همچنین، ایجاد یک هویت برای مردم جامعه،‌ شرایطی را ایجاد می‌کند که برای هویت خود هزینه کرده و از انجام یک سری رفتارهای به دور از فرهنگ، خودداری کنند؛ حال، این هویت اجتماعی ممکن است یک خرده فرهنگ اصفهانی باشد و یا به حوزه‌های دیگر تعمیم یابد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصفهان در تاریخ هنر ایران، سرآمد طنز شفاهی است، افزود: این موضوع، حالِ مردم را خوب می‌کند و به تبع، بیکاری، مصرف شیشه و الکل و تمام بزه‌های فردی و اجتماعی در میان آنها کم شود؛ همواره تاکید می‌شود که اگر یک سینما باز شود و یا مردم، تئاتر خوب ببینند، به ابتذال تن نمی‌دهند و این حقیقتی است که برآمده از جنس انسان است.
سازگاری اصفهانی‌ها با اقلیم‌های جهان، ریشه‌ی تاریخی دارد
دکتر شیری تصریح کرد: همچنین اینگونه‌ مناسبت‌ها، در بُعد دوم، رقابت سالم در جامعه‌ی داخلی ایران را به همراه دارد؛ وقتی اصفهان، دست به چنین اقدام زیبایی می‌زند، شهرهای دیگر نیز به فکر می‌افتند که ما چه داریم و باید چنین کارهایی را انجام دهیم؛ البته اینگونه اقدامات نباید به عاملی ظاهری برای پر کردن رزومه‌ها و تزریق پرستیژهای بیهوده تبدیل شود بلکه باید جامعه‌شناسان و متفکران ما به دنبال این باشند که هویت واقعی هر دیار و اقلیمی را کشف کنند؛ که این کاری بزرگ است و می‌تواند به فرهنگی ملی تبدیل شود.

IMG_0253

خانم اربابان و خانم عبداللهی و اقایان سن سهرابی و محمدی و مهسان گرامی در کنار فواره های میدان نقش جهان- اردیبهشت ۹۳

وی با بیان اینکه بعد سوم، مربوط به فرهنگ جهانی است، اظهار کرد:‌ به طور قطع، در این ایام با وجود برنامه‌های هفته‌ی نکوداشت اصفهان، هر مسافری که به اصفهان وارد شود با برخورد فرهنگی زیبایی روبرو می‌شود؛ همچنان که ما اگر بخواهیم به هند سفر کنیم، تلاش می‌کنیم که این اتفاق در روز جشن رنگ‌های این کشور رخ دهد.
شیری خاطرنشان کرد: بنده در لندن زندگی کرده‌ام و به نقاط مختلفی از دنیا سفر کردم؛‌ لذا با یقین می‌گویم که بازتاب شخصیت مردمان این شهر در جهان این است که اصفهانی‌ها، سازگاری بهتری با همه اقلیم‌های دنیا دارند؛ البته برخی می‌گویند که این موضوع از زرنگی آنان است؛ اما من معتقدم که این موضوع، ریشه‌ی ده‌ها ساله دارد چراکه مردم این شهر، از گذشته، توریست‌های زیادی دیده‌اند و نحوه‌ی میزبانی از فرهنگ‌های مختلف را یاد گرفته‌اند؛ بنابراین راحت‌تر می توانند با آنان وارد تعامل شوند.
———————

تشکر از خانم عبداللهی برای ارسال این گزارش

50 دیدگاه در “مسمومیت با زیبایی

  1. به پگاه عزیز که با توپ پر شلیک میکند به سمت اصفهان..
    و این نه خوب است نه بد…
    خوب است از آن جهت که نگاه متفاوتی داری.. بد است از آن‌جهت که کمی با چاشنی های اضافی کدورت و تلخکامی های گذشته ات همراهش کرده ای..
    همه ی ما اصفهانی ها بد و خوب شهرمان را خوب می شناسیم.. وقتی شهری بزرگ می شود غم و غصه هایش هم بزرگ می شود دردسرهایش هم .. چرا زیبا نیست بافت سنتی و مدرن در کنار هم؟؟؟ جعبه ی مدادرنگی هایت را نگاه کن!!! کدامشان زیباست؟؟؟ کدامشان واقعا زیباتراست؟؟؟ کدامشان بی کدامشان معنا دارد؟؟؟
    پگاه عزیز اگر کسی دلی را رنجاند حتما نتیجه اش را خواهد دید حتی اگر به ذره و مثقالی!!
    و چه خوب است همه چیز را به پای همه کس نگذاریم..
    ریه های من هم آسیب دیده بسکه خز خز کرده از آلودگی!!! دلم بارها گرفته و شاید رسیده باشم بارها و بارها به مرز افسردگی .. و ام اس را خدا را شکر نگرفته ام هنوز… اما چه می شود کرد؟
    بلندگو بگیرم دستم و هی داد بزنم همه چی داغونه من چقدر بدبختم؟!!!!
    نه این راهش نیست… ترازوی ذهن من هنوز اصفهان را به همه ی زشتی و زیبایی هایش که می سنجد به سمت خوبی‌ها تمایل می کند..
    مانا و توانا باشی

    [پاسخ]

    پگاه پاسخ در تاريخ تیر ۱۵ام, ۱۳۹۳ ۴:۴۳ ب.ظ:

    با سلام والا من اینجا تنها کسی نیستم که انگاری تجربه ناخوشایندی را از اصفهان داشته و توپ پر هم حرفها می زنید خانوم محبوب دوره توپ و توپ بازی خیلی وقته سر امده تنها بحث من از اینجا شروع شد که این نوشته اعراق آمیز است اگر مردم این شهر اینقدر با زیبایی مسموم شده اند پس خشک شدن زاینده رود هم حتما باعث عوارضس شده است همین والسلام…و خوب است کمی به این اتصالی که با خوندن گامنتهای دیگران در ما ایحاد میشود با دقت تر تر نگاه کنیم…در مورد بلند گو و این چیزها متوجه منظورتان نشدم متاسفانه ولی در جهت سالم تر زیستن میتوانید به خودتان یادآور ی کنید که شما درخت نیستید و میتوانید حرکت کنید:)….امیدوار سلامت روح و روان جسمتان هستم

    [پاسخ]

    محبوب پاسخ در تاريخ تیر ۱۷ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۰ ق.ظ:

    سلام به پگاه عزیز
    خوشا به حال گیاهان که عاشق نورند
    و دست منبسط نور روی شانه ی آن‌هاست
    کی میگه درخت حرکت نداره؟ کاشکی درخت بودم لااقل فایده ام بیشتر از ضررم بود

    نظر شما محترم… من هم نظرم رو گفتم به عنوان کسی که تمام عمرش رو در اصفهان زندگی کرده…
    یک بار دیگه لطفا صحبتهام رو بخون بدون جبهه گیری!!!
    و بعد اگر نظرت باز همین بود می پذیرم

    [پاسخ]

    Pegah پاسخ در تاريخ تیر ۱۹ام, ۱۳۹۳ ۳:۱۳ ب.ظ:

    سلام شما علاقه دارید به تو ب و شلیک و بلندکو و جبهه و من نه نظرتان محترم همانطور که خودتان محترم هستید منظورم از درخت این بود عنوان کردید از الودکی هوا ریه هایتان اسیب دیدهمن هم کفتم بلندکو دس کرفتن ابتدایی ترین و بجه کانه ترین راه است همانطور که خودتان هم عنوان کردید می توانید قدمی در جهت بهبود بردارید و نقل مکان کنید به جای دیکر همین…فک نمیکنم در این یک موضوع حداقل بتوانیم بحث سودمندی داشته باشیم امیدوارم که هرکدوم از ما به روشی که فکر میکنیم درست و همنوا با خودمون بتونیم موثر باشیم در بهتر شدن فرهنک کشورمان مخصوصا اصفهان من با نکاه متفاوت و نقدهام و تلاش برای شروع به تغییر از خودم و شما با زیبا دیدن بیشتر

    [پاسخ]

    Pegah پاسخ در تاريخ تیر ۱۹ام, ۱۳۹۳ ۳:۱۶ ب.ظ:

    ببخشید با کوشی نظر کذاشتم و اون جهار حرف فارسی رو ندارم …

    [پاسخ]

    mahboob پاسخ در تاريخ تیر ۲۱ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۰ ق.ظ:

    سلام به پگاه عزیزم
    ممنون از پاسخت و خوشحالم از اینکه متوجه شدی ما در دو جبهه مخالف هم نیستیم ما یک تیم هستیم که هر کداممان جوری به دنیا نگاه می کند. فقط همین

    خوشبختانه محله ما پهلو به پهلوی کوه صفه است از این حیث آب و هوای خوبی داریم اما خب…. چه می شه کرد
    من که نمی تونم دانشگاه یا سر کار نرم!!! هرجای دنیا هم که باشی سنگ ریزه‌هایی هستن که سرعتت رو می گیرن
    اما ذاتا فقط سنگ ریزه هستن
    ممنون از مهربانیت
    شاد سلامت و سربلند باشید
    محبوب

  2. هیچوقت نشده بود که تمام کامنت های شما رو بخونم.. اصفهان رو جور دیگری دوست دارم پس نتیجتاً کار و کاسبی تعطیل و نوشته ها رو خوندم
    به قول مولوی هر کسی از ظن خود شد یار من ……
    هرکی از نقطه نظر خودش نوشته یکی از زیبایی شهر .. یکی از تمیزی مردم .. یکی از آلودگی… یکی از افسردگی… افسردگی را قبول دارم اینکه دوزش چقدر بالا و پایینه بماند اما این خودش علت داره.. ببینین وقتی رگ حیاتی شهر (زنده رود) خشک باشه و مردم مدام مجبور باشن مسیر هر روزه شون رو از مزار زنده رود بگذرن ناخودآگاهشون غمگین می شه… بی اونکه بدونن بی اونکه بخوان… یه جورایی انگار گرد مرگ می پاشن رو شهر…
    اما خب دیدگاه های دیگه و معضلات دیگه همه جا هست.. نیست؟؟؟ مثلا خود من اصالتا خوزستانی هستم وقتی اهواز می رم شهر کثیف بوی گاز و ماهی گندیده.. کارون لجن بسته… منظره های درهم و مغشوش .. همه اینها باعث نمی شه یک ذره و یک ذره و فقط یک ذره از علاقه ام به خوزستان کم بشه .. مهم اینه که چطور نگاه کنیم چطور حل کنیم چطور حلال باشیم..
    وگرنه ملالغطی شدن و هی ایراد گرفتن هیچ چیز را حل نمی کند
    مردم اصفهان متوقع هستند و من این ویژگیشان را می ستایم.. آن‌ها می خواهند که خوب باشند خوب زندگی کنند آن‌ها می خواهند در قبال هزینه‌ای که می کنند بهترین خدمات را ببینند..
    پی گیری می کنند یک جا نشین نیستند.. خودشان هم دستشان برسد کاری می کنند

    [پاسخ]

  3. اصفهان زیبای من غبار گرفته تر از آنیست که به دلکشی و دل آسودگی گذشته باشد…
    بی شک شما با دیدن مساجد میدان نقش جهان فقط گوشه ای از اینهمه زیبایی را دیده‌اید.. که سالهاست کشف شده اند.. سالهاست تحسین شده اند… سالهاست مایه ی فخر و مباهات بوده اند..
    چه بسیار مکان ها زمان ها رازها هست در این شهر که ناگفته مانده
    در سینه ی مردمان کوچه و بازار مهر و موم شده دهان به دهان می چرخند قصه ها .. واگویه ها..
    کاشکی بیشتر وقت داشتین …
    یک نمونه ی کوچک کافیست تحقیق کوچکی راجع به یکی از همین معماری‌های معروف انجام بدین
    مثلا راز های پل خواجو رو جستجو کنید.. چه شگفتی ها و زیبایی ها…
    من خودم حوصله ام نمی شود یک جا آرام بنشینم و ساعت ها به حرف یک نفر هرچندخوب صحبت کند.. گوش کنم… اما خواهرم بی نهایت دوست داشت در جلسه آن روز شما در اصفهان باشد… که نشد.. به یمن برگزاری یک مراسم جشن … ما نتوانستیم به این جلسه بیاییم…
    باشد وقتی دیگر گذارتان به اصفهان که افتاد سرسری نگذرید…
    مانا و توانا باشید .

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ تیر ۱۰ام, ۱۳۹۳ ۱:۴۳ ب.ظ:

    ما ندیدیمتون

    [پاسخ]

    محبوب پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۹:۱۸ ق.ظ:

    . به یمن برگزاری یک مراسم جشن … ما نتوانستیم به این جلسه بیاییم…

    [پاسخ]

    محبوب پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۹:۲۴ ق.ظ:

    اینکه در مورد چه چیزی صحبت کرده اید را نمی دانم اما امیدم این است که حال همشهریان خوب شده باشد..
    کسی که سال‌های زندگی زنده رود را دیده باشد با آن جوش و خروش و آبی آسمانی اش…
    حال این روزهای مردم شهرم را خوب می فهمد!!!
    چهره‌هایشان درهم است…
    اصفهان مردمی شاد و سرزنده دارد که در هر شرایط و مقتضیاتی گلیم خودشان را خوب از آب می کشند اما جداً روحیه شان چند سالیست رو به زوال می رود…
    وقتی آب را برای چند وقتی باز می کنند خنده ها زنده تر می شود جان می گیرد انگار شهر
    آبی ها آبی تر می شود

    [پاسخ]

    محبوب پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۹:۲۷ ق.ظ:

    برنامه‌های شما را یکی در میان می بینم … اما دنبال کننده ی اصلی خواهرم است.. اوست که با شوق و ذوق ساعت ها هم شده پای برنامه شما می نشیند..
    من حوصله ام نمی شود… حرف‌های شما را قبول دارم… آرامش بخش است..
    اما راستش را بخواهید.. من یکی حوصله ام نمی شود…
    با اینهمه خوشحالم که مهمان شهر من بوده اید..
    برایتان لبی پرخنده دلی شاد و سری سربلند آرزومندم..
    شما که تریبون را در دست دارید کاش آرزوی مردم شهرم را همه جا همه جا همه جا تکرار می کردید..
    کاش باران ببارد..

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۹:۴۵ ق.ظ:

    امید وارم حوصله ات باز شود
    آن وقت باران اصلی میبارد

    [پاسخ]

    mahboob پاسخ در تاريخ تیر ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۳۲ ق.ظ:

    من هم امیداوارم..
    حوصله نداشتن هایم دلایل خاص خودش را دارد که گاهاً همیشگی هستند.. این روزها بهترم.. پیش از این ها که ..اوففففف…..
    روزگار است دیگر..
    به قول شما روان شناس ها مهارت گوش دادنم ضعیف است!!!
    حرف خوب را می شنوم اما مختصر و موجز… چند جمله ی کلیدی همین!!!!

    [پاسخ]

  4. دکترجان جسارت نیست یکم دعواتون کنم؟!!
    متن دعوا از این قراراست! : چرا به فکر سلامتی خودتون نیستید؟؟؟!!! منکه ندیدمتون اما از روی عکس فهمیدم پارسال لاغرتر شده بودید
    د اخه دکتر اینطوری که سلامتی تون به خطر میفته . فکرکنم یکم قندم داشتید. مواظب خودتون باشید
    ما روی شما برای تربیت فرزندان نوه هامون وقتیکه خودمون نیستیم حساب باز کردیما!
    غصه میخوریم…

    [پاسخ]

  5. در ضمن شما را هم به آمار ثبت احوال کشور برای نه ماهه اسل 92 ارجاع می دهم:
    http://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset99/e-t-sh9-92.pdf
    همون طور که مشاهده می کنید آمار ازدواج به طلاق در استان های البرز، تهران، بوشهر، خراسان رضوی، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گیلان، مازندران و مرکزی از اصفهان کمتره! شما بر چه اساس علمی درباره میزان طلاق و خیانت و … در اصفهان حکم می دهید؟!

    [پاسخ]

  6. خانم پگاه عزیز هیچ کس منکر مشکلات، کاستی ها، معضلات هیچ شهری نیست. و به شخصه به عنوان یک اصفهانی هیچ شهری و هیچ قومی را به هیچ شهر یا قوم دیگه برتری نمی دهم. فقط می خواهم بگم خیلی ساده تره که تفاوت ها را قبول کنیم و زیبایی ها را ببینیم.
    نگاه زیبابین به همه شهرها و همه قومیت ها باعث مودت و وحدت میشه تا تکیه و استناد به نقطه ضعف ها و تضادها و مشکلات. که باعث دوری و فرقه و قوم بندی میشه. آیا تعمیم رفتار زشت یک عده معلوم الحال به همه مردم یک شهر درست و صحیح و بالغانه است؟! آیا اگه شما نمی تونید آداب و سنن و رسوم مردم یک شهر را درک کنید نشانه عجیب و غریب بودن اون هاست؟ همین طور که هر شهری برای مراسم ها و اعیاد خودشون برنامه ها و آدابی دارند مردم اصفهان هم رسومی دارند که اگر به نظر شما صحیح نیست یا قابل درک نیست به معنای عجیب و مذموم بودن اون نیست.
    لازم به ذکره با استناد به سخنان اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان باید بگم یکی از دلایل مهم آمار بالای ام اس در اصفهان به خاطر احداث دو کارخانه صنعتی عظیم فولاد مبارکه و ذوب آهن در جای نامناسبه. جهت باد این منطقه فلزات سنگین را به سطح شهر میارند که یکی از عوامل ایجاد ام اس است! و دیگر این که خشک شدن زاینده رود و غمی که به خاطرش روی دل مردم اصفهان سنگینی می کنه به علت خصلت و سومدیریت های مسئولین اصفهانی و مردمش نیست. این نتیجه کارهای کارشناسی نشده برای انتقال آب این رودخانه به شهرهای دیگه است که مردم اصفهان بر خلاف انگی که بهشون می زنند با سخاوت قبولشون کردند.
    من به شخصه به شهرهای زیادی سفر کردم. هرجا رفتم سعی کردم فقط زیبایی های هر شهر و خوبی های مردمش را ببینم. خوبه شما هم چنین دیدی داشته باشید.

    [پاسخ]

    علی قشقایی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۲۸ ب.ظ:

    در مورد فولاد مبارکه که لقب بزرگترین مجتمع صنعتی کشور رو یدک میکشه خوبه که بدونید که این طرح که قبل از انقلاب تصویب شده بود…مقر و مکان اصلی اجراش در جنوب و در بندر عباس بوده که نه مشکل اب داشته باشه و هم راحتی برای صادرات…
    اما مسئولین محترم اصفهانی اوایل انقلاب که در بالا بالاها نفوذ داشتند در خیال خام خودشون میخواستند زرنگی کنند و این مجتمع رو اوردند اصفهان…
    و بعد 30 سال این شده نتیجه اون زرنگی احمقانه…

    [پاسخ]

    پگاه پاسخ در تاريخ خرداد ۱۱ام, ۱۳۹۳ ۹:۳۲ ب.ظ:

    خانم اردیبهشتی بنده به شخصه واقع بینی رو به زیبا بینی و زشت بینی ترجیح میدم و هیچوقت از بیان نقظه ضعفها و کاستیها فرار نکردم چرا که به نظرم اولین مرحله برای بهبود پذیرش کاستیهاست …اینجا و در این مقاله به نظر من زیبا بینی که نشده هیچ غلو هم شده…من خودم بسیار از دیدن زیباییهای اصفهان لذت میبرم و بیشتر از زیباییها از فرهنگ یدی که اونجا رایجه و دیگر دوستان هم اشاراتی داشتن آزرده میشم برای شهری که عنوان پایتخت فرهنگی رو یدک میکشه…بنده بدلیل کار در یکی از مراکز از آمار مصرف داروها و بیماریها مطلع هستم امیدوارم که امسال تغییر کرده باشه…در مورد آمار طلاق و خیانت هم با توجه به صحبت دوستانی که در این زمینه فعالیت دارند حالا ااین رو هم در نظر داشته باشید شهر سنتی مثل اصفهان مسلما طلاقهای عاطفی بیشتری از این آمار دارد….رسم و رسوم رایج در این شهر برای ازدواج شرایط معامله رو تداعی میکنه که تمام اینها میره به سمت کالا دیدن زن…شما یک سرچی بکن ببین توی ادارات اصفهان چند تا زن با سمت رییس هستن ….در کل با این نوشته تخواستم کسی رو ناراحت کنم همونطور که فکر نمیکنم دیگر دوستان همچین قصدی داشتن از کامنتهای مشابهشون….فقط خواستم بگم اینقدر غلو کردن هم نیاز نیست خوب و بد همیشه کنار همه سعی کنیم خوبیهامون به بدیهامون بچربه که حداقل این خوبیها باشه که در ذهن دیگرون موندگار بشه نه بدیها و رفتار و سنتهای نابجا…

    [پاسخ]

  7. سلام بر دکتر شیری عزیز.قبل از هر چیز روزتون مبارک!سخنرانی روز شنبه خیلی عالی بود!تصویر وصدای لذت بخش شما با پس زمینه مسجدشیخ لطف الله با معماری شگفت انگیزش هیچ وقت از ذهنم پاک نمیشه…با این که 4ساله دانشچوی این شهرم اما هیچ وقتی فرصت نکردم زیبایی های اصفهان رو درک کنم.من متاسفانه با نظر پگاه خانوم موافقم.در بین مردم این دیار غربت شدیدا احساس میشه!و واقعا صبوری نیازه برای زندگی با این مردم.البته من منکر خوبان این دیار نمیشم.ولی فکر کنم 4سال زندگی در اصفهان برای اثبات کافی باشه.امیدوارم بازهم بتونم شما رو از نزدیک ببینم.

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۷:۲۵ ق.ظ:

    هدیه نفیس شما زینت بخش دیدگانمون هست بانو

    [پاسخ]

  8. واقعاً زیبایی، زیبایی می آفریند. من اصفهانی هستم و الان شش ساله که تهرانم. در اصفهان مردم به خودشون احترام میذارن، شهرو زیبا میدونن و دوستش دارن.. همین مسئله باعث میشه کسی قبل از ساعت 9 شب آشغال دم در نذاره! خیلی ساده!!!
    سال اولی که تهران مستأجر بودم، تمام ساکنان کوچه زباله ها رو دم در آپارتمان ما تلمبار میکردن. و من – کسی که قرار بود فقط یک سال اونجا باشه – انقدر پیگیری کردم که سطل آشغال در جای مناسبی از کوچه تعبیه شد (داستانی بود واقعاً حل شدن این قضیه). زیبایی زیبایی می آفرینه… تهران زیباست. ولی ما که وارد شدیم – همه ی امسال من – تهرانی نازیبا دیدیم و ظاهراً نازیبایی هم نازیبایی می آفریند!
    کاش به نازیبایی عادت نکنیم… اگه جایی برای کار کردن هم زندگی میکنیم، اگر در شهری زندگی میکنیم به هر دلیلی … اونجا رو هم وطن خودمون بدونیم و دین خودمون رو به شهر و مردمش انکار نکنیم.

    [پاسخ]

    نرجس پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۱۰ ب.ظ:

    سلام زهرا جان. در اصفهان مردم آشغال توی خیابون نمی ریزند. تفاوت از این نظر با شهرهای دیگه در سال های اول زندگی در تهران خیلی به نظر من می اومد.

    [پاسخ]

  9. اقای دکتر اگه کسی سلامت روحی روان خودشو به خطر انداخته ،دیگه با احساساتش در تماس نیست و روحیه نداره میشه دوباره به حالت اول برگرده؟ چکار کنه .میترسم

    [پاسخ]

  10. خانم پگاه! بیشترین آمار افسرده ها در شهر اصفهان؟؟!! والا من اشخاص با همت و با اراده و دانا زیاد در اصفهان دیده ام و از وقتی تهران زندگی می کنم گاهی دلتنگ دانایی مردمان اون شهر می شم. اما افسرگی! …

    [پاسخ]

    Pegah پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۳۹۳ ۱:۱۵ ب.ظ:

    بله بیشترین میزان مصرف قرص افسردکی البته اکر مسیولان لطف کنن و امار درست بدن همجنین بیشترین امار سرطان سینه و بروستات نشان از عدم تقارن و اصول اخلاقی نه جندان خوب رو میده البته الودکی هوا و اب هم جای خود دارد…بازهم تکرار میکمک لطفا با موضعکیری نخونید وتنها کمی جشمانمان رو بازتر کنیم و با اکاهی بیشتر مسایل اطرافمون رو ببینیم

    [پاسخ]

  11. سلام استاد. من بزرگ شده اصفهانم. توی ایران عاشق میدان امام اصفهانم. شب های میدان امام خیلی قشنگه. سه سال اعتکاف مسجد امام بودم و یه سال از یه در که باز بود رفتم روی گنبد مسجد امام نشستم. چقدر خوشحالم که شما تازگی دارید به اصفهان هم می رید. شهری که خیلی احساس غریبی می کردم ،چون به واسطه شغل پدرم اونجا بودیم، اما شهری که معماریش رو از همه جای ایران بیشتر دوست دارم.

    [پاسخ]

  12. اصفهانی خوب است اما رسم و آیینش بد است، با بدان خوب است و با خوبان بد است اینش بد است.
    دکتر ما یه عشق اصفهانی داشتیم الآن با دختر فشن های تو پارتی ها می گرده اعتماد به نفس ما رو هم آسیاب کرده… فکر کنم اصفهانی و تهرانی خیلی میونشون جور در نمیاد 🙁

    [پاسخ]

  13. ای کاش نقوش و تقارن های کاشی کاری های مسجد شیخ لطف ا… در مردم و مسائل اصفهان نیز اندکی انعکاس داشت! البته منکر استثنائات نیستم که در همه جا وجود دارد اما بنده که 33 سال است در حومه اصفهان ساکن هستم هنوز یک دوست اصفهانی ندارم، مثال های دیگری هم می توان آورد از جمله ببینید و تحقیق کنید از فاصله هزار فرسخی مسئولین منتخب و منتصب اصفهان با مسائل فرهنگی و هنری؛ در بسیاری از خیابان های اصفهان با خانه های گران قیمت نسبت فست فودی ها و سرای شکم ها با دکه های روزنامه فرشی – کتاب بماند- دست کم 10 به صفر است و… .
    معماری های زیبا و بی نظیر در اصفهان یادگار جولان قدرت نمایی حکومت صفویه است ورنه پیدا کنید یک متر معماری متعالی در این 50 سال اخیر. بگردید در شهر و بنگرید بر جولان بی هنران و نوکیسه گان. این قصه سر دراز دارد و دست کم در حال و هوای یک پژوهش مفصل خون دل خوردن می خواهد و…

    [پاسخ]

  14. یه بهشت اما زمینی
    توی این شهر قدیمی
    آدمای مهربون و صاف و ساده و صمیمی
    زیر آسمون آبی
    زنده رود قلب تپنده !!
    میشه با نسیم سبزش
    دل آدما پرنده
    ———–
    روی سفره ی قلمکار
    باغی از گلهای رنگی
    آیه های خط نوشته
    رو کتیبه های سنگی
    روی فرش خاک تابان
    نقشی از جهان نشسته
    صدای موذن پیر
    مونس دل شکسته /………………
    ————-
    هم گوش دان بهش قشنگه ،
    هم از روی اون خوندن و نجوا کردن
    و هم زندگی کردنش …

    [پاسخ]

  15. سلام دکتر
    خیلی ممنون از گزارشی که دادید
    شاید میشد اینجاتو تهران هم تورهای اینچنینی تعریف کنیم و و هفته ای چندساعت به این زیبایی ها بپردازیم
    چندشب که با قطار به تهران میومدم خانومی همسفرم بود که با کلی مشکلات در گذشته و رنجهایی که دیده بود، تصمیم به دیدن این زیبایی ها گرفته بود و با سنی حدود 70 کلی عکس از باغ های گل، کویر و جنگل و دریا و صحنه های بکر که خودش عکاسی کرده بود بهم نشون داد، اینجوریه که زندگی کردن به معنای درست شاید از دردهای بیهوده ای که داریم کم کنه و اهمیت خیلی چیزارو کم کنه:)

    [پاسخ]

  16. سلام دکتر جان خداقوت
    خیلی مراسم جالبی بوده دست شما درد نکنه ☺
    دست خانم عبدالهی هم درد نکنه بابت این گزارش اما آقای دکتر وقتی خودتون راجع به کلاسی که داشتین برامون مینویسین دلچسب تر میشه .

    [پاسخ]

    مریم عبداللهی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۹ام, ۱۳۹۳ ۸:۲۲ ب.ظ:

    منم با تو موافقم صبا جان، نوشته های دکتر یه چیز دیگه ست،الحق که به دل میشینه./ گرچه مطالبی هم که خوندید از قول جناب دکتر نقل شده …/

    [پاسخ]

  17. چقدر این تقارن جالب بود یعنی حتی با نگاه کردن به تفارن اجسام تقارن معنایی هم ممکن ایجاد شه .
    حالا چه برسه به تقارنی که در معنا باشه

    [پاسخ]

  18. البته فکر میکنم این نوشته تا حدزیادی اعراق کرده در خوب دیدن همه چیز….همین بس که میگن اصفهان روستایی است به وسعت یک شهر….تصاد بین فرهنگ سنتی و مدرنی که توی تک تک افراد جامعه میشه دید چیز کاملا قابل لمسی البته اگر این دمخور شدن و بودن در شهر برای طولانی مدت اتفاق بیفته و البته اگر سطح اگاهیمون در حدی باشه که بتونیم تمیز و تشخیص بدیم…یک سوال اگر این تقارن و زیبایی د رمعماری اینقدر در روحیه آدمها تاثبر داشته معماریهایی که اکثرا از دوره شاه عباس هستند…پس خوبه به تفکر بنشینیم دلیل خشک شدن زاینده رور و تاثبری که تو روحیه و تقارن و یا عدم تقارن مردم می تونه داشته باشه….اگر یک نگاهی به امار بیماری در اصقهان بندازید بیشترین امار ام اس…بیشتری مصرف قرص افسردگی رو در این شهر می تونید پیدا کنید که هم نشان از عدم تقارن در بخشهای مختلف زندگی داره….همینطور جالب خواهد بود اگر صحیتی داشته باشید با روانشناسان که در اصفهان کار میکنن در مورد آمار طلاقها و طلاقهای عاطفی و خیانتهایی که در این پایتخت فرهنگی وجود داره….در آخر که عکسی العملی که انجا شد در قابل به حاک سپاری ایرانشناس آمریکایی و آنچه که بر سر آرامگاه قدیمی اوردن همه نشانه های آشکاریه که نشون میده زیادی مثبت نگاه میکنیم و یک جورهایی با نادیده گرفتن واقعیتها سعی در پنهان کردن کاستیها درایم که اولین قدم در مسیر بهبود قبول کاستیهاست….از انواع چشم همچمیها که رد این استان یه وفوردیده میشه تا انواع رسم و رسوم عجیب و عریب مخصوصا برای ازدواج نمونه های خیلی ملموس و اعراق شدش رو میتونید در اصفهان ببینید….یله اصفهان یکی از زیباترین شهرهای ایرانه که اقدامات خوبی هم برای تبلیع این زیبایی و هم در جهت حفظ اثار انجام شده بماند پروژه مترو که خیلی به بافت سنتی شهر صدمه زدولی د رمورد مردم و فرهنگ رایج در این شهر بهتر کمی واقع بینانه تر عمل کنیم …این نوشته تنها شما رو به کمی تفکر وا میدارد نه موضع گیری کمی تفکر و دیدن زیباییها در کنار تمامی کمبودها و نقصها شاید که بهبودی حاصل شود …..

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۸ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۶ ب.ظ:

    به نظرم دو وادی با هم قاظی شد
    مسائل شهری و مسائل تمدنی
    هر عاملی که یک فرد یا جامعه را رشد دهد ، همان عامل قابلیت دارد سقوط نیز بدهد
    زیبایی اصفهان مانع بروز گروههای سرخود فشار نمیشود…چون بروز ایشان محصول اتفاقاتی خارج از این فرهنگ رخ میدهد

    [پاسخ]

    پگاه پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۹ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۲ ق.ظ:

    ممنون از پاسخ در خورتان راستش اینقدر تو این جامعه نقد کردن سخته که همش باخودم میگفتم اکر این کامنت ثبت بشه کلی جرف بدخواهم شنید …بله زیبایی اصفهان مانع بروز گروههای سرخور فشار نمیشه همونطور که این زیبایی الزاما به تقارن در افراد هم نمی انجامد…باز هم ممنونم

    [پاسخ]

  19. باعرض سلام و ادب حضور استاد ارجمند و فرهیخته . تشکر از قبول زحمتی که فرمودید. باعث افتخار بود که درمحضرتون بودیم. به امید دیدار…

    [پاسخ]

    مريم عبداللهي پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۸ام, ۱۳۹۳ ۱:۰۶ ب.ظ:

    سیمین خانم عزیز، دوست و همکار خوبم، بابت عکسهای قشنگت ممنونم.

    [پاسخ]

  20. عرض سلام و ادب حضور جناب آقای دکتر شیری -تشکر فراوان بابت قبول زحمت و حضور در شهراصفهان – به امید دیدار مجدد شما به اتفاق خانواده محترم

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۸ام, ۱۳۹۳ ۹:۱۸ ق.ظ:

    ما دستبوس این همه تواضع شما و تیم تون هستیم

    [پاسخ]

  21. من سه سال دانشجویی م را اصفهان بودم . یک عشق دانشجویی هم داشتم که بعدها شد کابوس چند ساله ام و دلیل اینکه دیگر اصفهان را دوست نداشته باشم . اما در همان روزهای عاشقی کوچه کوچه اصفهان را با هم پیاده قدم زدیم و خانه های قدیمی را دیدیم و همه جاهایی که بویی از فرهنگ ایرانی داشت را نفس کشیدیم با هم .
    هر گز فراموش نمی کنم غروبی که در مسجد امام دست و چشمم سیر نمی شد از حجم عمیق زیبایی سقف و قرینه و رنگ های فیروزه ای ، و فکر می کردم که اینجا که نفس می کشم و اینجا که ایستاده ام روزی چه مردان بزرگی ایستاده اند و این دیوارها را لمس کرده اند و نفس کشیده اند.
    و چقدر آن غروب بعد از نماز جماعت مسجد امام در راه برگشت با هم گریسته بودیم و نذر کرده بودیم …

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۸ام, ۱۳۹۳ ۸:۴۶ ق.ظ:

    بهترین توصیف را کردید زهرا خانم از آن زیبایی

    [پاسخ]

  22. با سلام خدمت دکتر شیری و تبریک روز معلم.
    و اما یک صحبت و تذکر دوستانه خدمت مدیریت تبلیغاتیتان.
    خانم یا آقای محترم
    من خیلی وقت پیش عضویتم را در سایت شما لغو کردم.اما همچنان پیامک های تبلیغاتی کلاس های شما برای من میاد.اگر ترتیبی اتخاذ کنید که این روند متوقف بشه از شما سپاسگزار خواهم بود.با احترام
    هدیه آژیر تهرانی

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۸ام, ۱۳۹۳ ۸:۵۴ ق.ظ:

    بنده متاسفم که حذف شما از پنل پیامکی درست انجام نشده و عذرخواهی میکنم اگر اسباب تکدر خاطر فراهم شده
    الان بخش IT پیگیر شده و به شما اطلاع خواهند رساند

    [پاسخ]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.