دو کلمه در کنار ضریح حضرت رضا درباره نگرانی هایم

image_pdfimage_print

 

  • یه روزه  خانوادگی رفتیم مشهد ،  به زیارتی  حضرت رضا (ع) ، شهر خلوت خلوت بود و هوا دلنشین و  بهاری طوری که حتی با آستین کوتاه در صحن ها زیر نور آفتاب و نسیمی یه هوا خنک نماز خوندیم که خیلی چسبید. برای  همه معلمان و شاگردان حقیقی و اینترنتی ومراجعین مطبم …طلب  برکت و سرور و بهجت درونی کردم تا یار که را خواهد و میلش به که باشد
  • سنتی ست ۲۰ ساله که  سر قبر مرحوم آقای نخودکی فاتحه ای میخونیم ( پدر بزرگ خانمم از دوستان ایشون بوده که اسمش در کتاب نشان از بی نشانها نیز اومده ) و اینبار مسوولین آستان قدس ، سنگ قبر را کلا منهدم کرده بودند! کلا یه زمین سنگ فرش شده گذاشته بودند ( یاد تخریب آثار شیعیان در مکه مدینه افتادم ) وقتی از یکی از خدام پرسیدم ؛ ایشون در توضیحی بسیار مبسوط گفتند که واسه فاتحه خوانی مردم اینجا تجمع میکردند و پشت به امام می ایستادند و بی ادبی میشده!!! بنده خدا واقعا فکر میکرد آداب زیارت یعنی پشت و جلوی جغرافیایی
  • سالها پیش این هیجان را تجربه کرده بودم ولی اینبار با همسرخانم ، رفتیم موزه رضوی و واقعا جایی دیدنیست و حیفه خیلیها از کنارش رد میشوند و این گنجینه زیبا را نمیبینند . سکه های هخامنشی و ساسانی و سکه ضربی مامون برای ولایتعهدی امام رضا همه در این موزه موجودند بعلاوه درهای قدیمی حرم و ضریح قدیمی و…
  • بعد نماز نشسته ام زیارت جامعه بخونیم و اگر توفیقی دست داد دعای مکارم الاخلاقی که  صدای بلند سخنران مذهبی به گوشم میرسد که با چه حرارتی از خوابی تعریف میکرد ند مربوط به قرنها قبل که یک سنی متعصب آزارگر شیعیان در روز قیامت توسط نبی اکرم (ع) مورد غضب قرار میگیرد و بعد متحول میشود و شیعه میگردد و فرزندا ن امیرالمونین را حمایت میکند ! از خودم خجالت میکشم…چطور یک اهل علم به خودش اجازه میدهد در حقانیت اهل بیت اینقدر خرافه پرست بشود و چیزی را برای مردم فلک زده  بر منبر حرم رضوی نقل کند که هیچ حجیت و برهانی اقامه نمیکند ؟؟؟ مگر در بیداری کم  میتوان اقامه برهان کرد که به خواب و رویا و…دست می اویزند ؟ معادل این حرفها در درمان میشود عمه تراپی و در سخنرانی فکر کنم بهش خاله خانباجی بازی ! چرا باید در کسوت حضرت صادق ، اینها  گستاخانه  دست به بزک دوزک دین خدا بزند ؟؟؟؟ شاید فهمشان از زیبایی عقلانیت و برهان و عرفان اندک است که حرفها ی عوامانه به خورد ما میدهند؛ به خاطر همین حرفهای احساسی است که هیچ نخبه ای را نمیتوانند بعد از دبیرستان در دایره دین نگه دارند.
  • واقعیت تلخ اینست که مداحان قبلا از هیبت علما جرات نمیکردند حرفهای بیخود و خرافات گریه در آر و…بزنند ولی الان چنان قدرتی پیدا کرده اند که اسمشان ۱۰ برابر عالم مجلس حسین بن علی ، ارزش دارد و تجارتی دارند عظیم ! پول هنگفت دستمزد و وصل شدن به ارگانهای حکومتی و رسانه سه ضلع نابود کننده مداحی سنتی خالصانه شیعه است
  • من همیشه نگران دین ورزی  و اخلاق کشورم بوده ام ولی این روزها فکر میکنم ، دین  داری طبقه نخبه فکری و علمی و صنعتی به شدت آسیب خورده است. آخوند باسوادی که نصیحت نکند و بحثهای جدید دینی داشته باشد و بتواند در بین طبقه نخبه علمی و صنعتی و تکنوکرات حرف بزند اندک است ؛ بگذارید از تجربه اندک خودم بگویم. من هدیه بزرگی در زندگیم داشته ام که آخوندهای باسواد با اخلاقی را در زندگیم دیدم و به خاطر سوالات بزرگ زندگیم سر درسهایشان  نیز رفته ام  :
  • علامه با ادب و متواضعی مثل آیت الله جوادی آملی به ما درس پشتکار علمی یاد دادند و ادب
  • آسیدرضی شیرازی که محضرشان فلسفه اسلامی میخواندم ، درس خوش اخلاقی و برهانی حرف زدن بهمان دادند ؛ گاهی اوقات که سر درس از عقدی چیزی می آمدند ، کلی خنده و شیرینی برامون می آوردند و ما یاد  میگرفتیم سال ۷۱ که میتوان جزو فلاسفه بزرگ کشور بود و حرفهای قلمبه سلمبه زد ولی خوش اخلاق بود( محل درس منزلشون بالای مسجد شفای یوسف اباد بود )
  • جناب علامه حسن زاده آملی که دو بار خصوصی خدمتشان برای بحث تناسخ شرفیاب شدم ( به همت باهر خزری عزیزم) از خوش اخلاق ترین آخوندهایی هستند که برهان و عرفان و قرآن را با هم آمیخته اند
  • من در دوران دانشجوییم با بچه های طلبه و حجره های درسی با صفاشون انسی داشته ام و شیرینی خاطره  اون سفره های ساده ، هرگز از خاطرم نمیرود به همین خاطر است که مایلم درباره روحانیت بنویسم

  1. کلمه آخوند  ۱ را شخص اقای حسن زاده آملی به کار میبرند و شخصا ازشون شنیدم که در پاسخ به سوالم درباره غلو و داستان سراییهای مداحان درباره شهادت صدیقه طاهره در ایوان منزلشون ایستاند و با تاسف سرشان را خم کردند به سمتم و فرمودند : هر چه میکشیم  ازآخوندهای بیسواد میکشیم ( هشت سال قبل روستای ایرای لاریجان ) یادمه دانشگاه الزهرا سال ۸۶ تدریس داشتم و کلمه آخوند را به کار بردم سر یه بحثی درباره آقای حسن زاده آملی که یکی از دخترهای دانشجوکه دختر یک آخوندی بود ، بعدا معترض شده بود به دانشگاه که دکتر شیری با به کار بردن این کلمه قصد تخفیف علما را دارند ! هزار ماشاءالله به این سواد متکثر !

  1. آخوندهای با سواد و خوش صحبت غیر نصیحت کنی که بتوانند ۱۰ دقیقه جلوی بچه های ایرانی استنفورد و شریف و دانشکده فنی صحبت کنند چند نفرند؟؟؟؟ لازمه صحبتی این چنین ، قدرت کلام ، براهین قدرتمند فلسفی ( اسلامی و غرب) ، شناخت دقیق وحی و عقل ، به روز بودن ابزار آموزشی ، تحمل بالای نقدهای دانشجویان تیزهوش و خوش اخلاقی است. الان کم نیستند طلبه های ما که افتاده اند در پیمانکاری فرهنگی با شهرداری ها ، پروژه گرفتن از معاونتهای اجتماعی ، تولید سی دی عشق بازی …چند نفر دغدغه درس و بحث و تولید علمی مثل جناب جوادی آملی دارند که از ۱۵ سالگیم تا الان که ۴۰ سالمه درس تفسیرشون در مسجد اعظم همچنان منظم  دوام دارد ! الله اکبر به این همت علمی. آدم حظ میکنه حتی سی جلسه اول مقدمه تفسیری ایشون را میخواند.
  2. درجاتی از انحصارطلبی بعضی از طلاب به اینکه تنها فهم مقبول از دین در اختیار آنان است باعث میشود در بین دانشجویان به شدت تخطئه بشوند. اینقدری که روحانیت  در دانشگاه رسما تریبون دارد ؛ واقعا دانشگاهیان اجازه صحبت در حوزه ها دارند؟ منظورم دانشگاهیان SELECT شده نیست بلکه افرادیست مشخصا متعلق به سیستم متدولوژیک دانشگاهی. مثلا برای وحدت حوزه و دانشگاه بگذاریم دانشجویان نخبه به حوزه ها بروند بدون اینکه از روی قیافه و خط ریش و گردنبندشون قضاوت بشوند ؛ درست مثل طلبه ای که راحت با لباس روحانیت در دانشگاه میرود

  1. عوام زدگی، مداح ترسی و غیر علمی صحبت کردن ، بی توجهی به حقوق مردم ،  و جامعه را همان مردم دور و بر مدارس علمیه دیدن و نگاهی محدود داشتن از افات جدی طلاب علوم دینی است.
  2. همچنین زن گریزی شبه توراتی نباید در فرهنگ شیعی که صدیقه طاهره را تعظیم میدارد ، راه یابد. باز میبینیم روحانیونی که نگاهشان به زنان نگاه احترام نیست و تمام دغدغه ایشان برای اسلامی شدن کشور، حجاب زنان است و اذان سر ظهر! وااسفاه ! ایا  از شاگردان  مکتب امام رضا (ع)  هیچ کس قلبش از رشوه و فساد و دزدی و نا امنی جامعه اسلامی بدرد نمی آید ؟ یعنی اینقدر این مسائل بی ارزشند ؟ شمایی که نمازخون فلان اداره هستی، واقعا متوجه نیستی کارمندان درست کار نمیکنند و بعضی ها دنبال بیزینس کارچاق کنی پر رونقشان هستند؟ ( یکی از بستگان نزدیک ، پارسال دیماه ۹۱ از اداره ورشکستگی دادگستری ؟؟؟؟ملکی را در مزایده خریدو پولش را تمام و کمال داد. ورشکسته خوشحال بوداز اینکه دادگستری با این پول بدهی های او را صاف میکند و او از زیر دین تا حدی خلاص میشود. خریدار هم میخواست دفتر کاری برای خودش بزند. در ابتدای قضیه ، تعدادی ازکارمندان زبردست مجموعه فوق الذکر با پیشنهاد ۵۰ میلیونی شیرینی ( ۱۰% بهای ملک) به خریدار گرا میدهند که اگر میخوای کارت راه بیفته بسم الله ! بنده خدا به روی خودش نمی آورد و چشمتان روز بد نبیند ، پرونده گم شد با جاش ! اینقدر گرفتاری برای خریدار ایجاد کردند ک دست آخر بعد از یکسال ( اسفند ۹۲) سند را براش جور کردند و ۱۰ میلیون نیز شیتیلش شد!…آدم خنده اش میگیره بزرگ زده اند الراشی و المرتشی کلاهما فی النار= رشوه دهنده و گیرنده هر دو در آتشند)

 ——————————

۱- از ویکی پدیای فارسی :آخوند

این واژه بطور رسمی امروزه کمتر کاربرد دارد، و توسط واژهٔ «روحانی» در ادبیات متداول ایران جایگزین گردیده است.اما در قدیم‌الایام، واژه آخوند بطور رایج بعنوان استاد مذهبی امثال مکتب‌خانه  بکار می‌رفت.در روسیه و سیبری، استفاده از این لقب در متون اوایل قرن هفدهم به بعد دیده می‌شود.به جز از پیشه، از کلمه آخوند گاهی بعنوان قسمتی از نام یا لقب اشخاص نیز بکار برده می‌شده‌است، همانند محمد آخوند گرگانی، آخوند خراسانی، محمد آخوند و غیره.

واژه‌ای متداول در ایران، به معنی دانشمند، پیشوای دینی و معلم علوم شرعیه، و گویند : از عهد تیموریان در این کشور رایج شده مأخذ و منشأ اشتقاق این کلمه به وضوح روشن نیست :مرحوم دهخدا احتمال داده که مخفف آغا و خوند “به معنی خداوندگار” باشد، مانندمیرخواند و خواندمیر بعضی آن را تحریفی از آرخون یا آرگون یونانی که در آنجاعنوان روحانیان مسیحی است دانسته‌اند برخی آن را مرکب از آ “مخفف آقا” و خواند “فعل خواندن” پنداشته‌اند.

49 دیدگاه در “دو کلمه در کنار ضریح حضرت رضا درباره نگرانی هایم

  1. از آیت الله جوادی آملی شناخت خاصی ندارم. اما یکی رو میشناسم که خیلی ایشون رو دوست داشت همش ازش حرف میزد، و خودش رو مریدش میدونست. اونوقت چه کارها که نمی کرد! یه آدم متاهل بود که چپ و راست دخترای مردم رو گول میزد. و فکر می کنم یه راه درروهایی هم از تفسیرها یا فتواهای ایشون میگرفت.
    همین باعث شده کلا حس خوبی به آقای آملی نداشته باشم.

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ شهریور ۱۵ام, ۱۳۹۳ ۲:۰۴ ق.ظ:

    ربطی نداره واقعا

    [پاسخ]

  2. سلام دکترهمیشه دلسوزم.دکترقبلا درباره ی یه ارتباط گفته بودید که بیخود منتظرهستم ولی من باورنکردم ومنتظرموندم که الان فهمیدم ازدواج کرده وداغون شدم.امسال سی ساله میشوم پسرخاله ام که دوسال کوچکتر است ولی ازنظرظاهراینطوربنظرنمیرسه و دوسال بعدازازدواجش خانمش در یک سانحه رانندگی فوت کرده خواستگارمه.هردو دانشجوی ارشد هستیم.من ادم سازگاری هستم ایشون هم علاقه زیادی نشون میدن ومیگه عجله نداره تا من هرچقدر میخوام درباره این موضوع سبک سنگین کنم. چکارکنم دکتردلسوزم.خواهش میکنم زودترجوابموبدید.ایاامکان داره بتونم تلفنی به اندازه ی چنددقیقه ی محدود باشما مکالمه داشته باشم.مرسی

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۵:۱۹ ب.ظ:

    راضیه خانم
    معاشرت کنید و ملاکهایتون را با هم چک کنید، تابلو نکنید که شر نشه براتون

    [پاسخ]

  3. سلام بر دکتر شیری
    سال نو بر شما و خانواده مبارک
    مطلب بسیار زیبایی بود دکتر
    اتفاقا منم همراه همسرم برای تحویل سال نو مشهد بودیم
    از قضا ایم مداحی که شما مفرمایید منم حرفاشو شنیدم -تو صحن حرم امام رضا بودیم دوست داشتیم دو نفری یه دعایی بخونیم و حال و هوامون عوض شه ولی کلا صداش رفته بود رو مخ بنده .بلاخره بعد از تموم شدن سخنرانیش تونستم یه تمرکزی بکنم و دعایی خونده باشم
    داشتم به عزیزی توضیح میدادم که یکی از سمت پای مبارک چسبیده به ضریح و داره دعا میخونه حین دعا هم داره عطسه میکنه کلا هر چی داره به سمت ضریح عطسه میکنه بعد تموم کردن دعاش میره کلا باید مواضب باشی که چیزیت نشه. بنده خدا بر میگرده میگه امام رضایی که صاحب اینهمه کرامته و اینهمه مریض رو شفا میده غیر ممکنه که تو رو مریض بکنه.دیگه چیزی نگفتم فقط نگاش کردم.
    میدونستم که از سر صدقش به امام رضا میگفت تین حرفو ولی حرفش اشتباه بود

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۱۳ام, ۱۳۹۳ ۶:۴۹ ق.ظ:

    البته اگر کسی ایمانش قوی باشد یا باورش به یک موضوع، همه مون دیده ایم اتافاقا فضای عقل می افته ( مثلا در هیپنوتیزم دیده ایم که سیگار روشن با اون حرارتش، پوست را نمیسوزونه!)
    ولی دعوت ائمه به عقلانیت است و حرف شما صحیح است

    [پاسخ]

  4. سلام استاد سال نو مبارک.
    اشاره ای کرده بودید به مراجعه به علامه حسن زاده آملی و سوال در مورد تناسخ. سالها پیش کتابهایی خوندم که ادعا داشتن با هیپنوتیزم میشه به خاطراتی از فرد دست پیدا کرد که مربوط به زندگیهای گذشته میشه. که این مساله با اعتقادات ما در تضاد هست. گهگاهی گوشه کنار تو اخبار خوندم افرادی چنین خاطراتی رو به یاد آوردن و یا خودم بچه ایی رو دیدم که ادعا میکنند قبلا آدم بزرگ بودن و مثلا فلان کار رو میکردن که البته به حساب عالم بچگی گذاشته میشه و خیالات کودکی. همون موقع با فرقه هایی از اسلام هم آشنا شدم که به زندگی دونادون اعتقاد داشتند. هنوز مساله برام کاملا حل نشده مگر اینکه پیش خودم باور کنم که نویسنده های اون کتابها دروغگو بودند. ممنون میشم مطلبی در این مورد بنویسید یا به رفرنسی در این مورد اشاره کنید که صرفا دلیل فلسفی و منطقی نباشه و جوابی هم برای اتفاقاتی که اشاره کردم داشته باشه.

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۱۰ام, ۱۳۹۳ ۱۲:۳۲ ب.ظ:

    پاسخ روشن و مشخصی ندادند و رد نیز نکردند
    به نظرم بحث خیلی پیچیده ایست و در حد یک نوشته نمیگنجه برام

    [پاسخ]

  5. سلام
    استاد گرانقدر
    سال نو مبارک
    استاد دیدید یکی زکام کرده تا می بیننش میگی برو قرص سرماخوردگی بخور یعنی فوری براش نسخه ای تجویز میشه سایت شما هم همینطور نسخه فوری تا کسی رو می بینم که مشکلی داره میگم برو سایت دکتر شیری رو سر بزن خیلی خوبه کمکت میکنه همونطوری که به من خیلی کمک کرد من به خاطر تموم این نسخه ها تو سال گذشته ازتون ممنونم، برقرار و پایدار باشید .

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۸ام, ۱۳۹۳ ۱۲:۲۰ ب.ظ:

    ممنونم ازت شهرزاد عزیز

    [پاسخ]

  6. سلام جناب آقای دکتر
    ناراحتم از اینکه نمی توانم حس خوشحالی خودم را در قالب کلمات به شما انتقال دهم. واقعا پیام خدا بود….نوشته های شما رو میگم همین امروز روز تولدم نه تنها از لحاظ فیزیکی 25 سال پیش متولد شدم بلکه امروز با خواندن نوشته های شما که قبول کنید از اقای دکتری عین شما تحصیل کرده دانشگاه آکسفورد و کسی که حامی دین و روحانیت اهل علم و بالاخص اهل عمل باشه تعجب برانگیز هست از لحاظ روحی و معنوی برای اولین بار متولد شدم
    همین امروز در منافات داشتن بین علم و دین شک کرده بودم که خدای رحمان باز نگذاشت چند ساعتی را بیش در تردید به سر ببرم و الگویی این چنین یعنی شخص شما را به من نشان داد.الحق و الانصاف صحبتاتون با چهره شما که برای اولین بار در دانشگاه شریف مسابقه سخنرانی دیدم متفاوت بود ولی به گفته شما نباید براساس خط ریش و گردنبند و غیره قضاوت کرد البته سوءتفاهم نشه ظاهر شما عالی بود ولی نه خیلی مذهبی.
    دوست دارم ازتون پاسخ دریافت کنم هر پاسخی که در وقت شما بگنجه؟

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۶ام, ۱۳۹۳ ۱:۳۷ ق.ظ:

    فرزانه عزیز
    دین خدا نیازی به بزگ دوزک کسی ندارد.
    خیلی از این شکها میتونن مقدس باشن اگر فرد اهل نوکردن باورهایش باشد

    [پاسخ]

    فرزانه الف. پاسخ در تاريخ فروردین ۹ام, ۱۳۹۳ ۴:۳۹ ب.ظ:

    سلام
    ممنونم از پاسختون
    روزهای سال 93 براتون به خیر و شادی باشه

    [پاسخ]

  7. سلام سال نو مبارک استاد. توی کتاب حکمت عبادت آقای جوادی آملی نوشتند شیطان هر کسی را با تکاثر در رشته ی خاص او فریب میدهد اگر کوثر نصیب ایشان شد به تکاثر تن در نمیدهد و افراد کمی دارای این مقام هستند!!!!!خیلی فرق تکاثر و کوثر و متوجه نمیشم کوثر یعنی خیر کثیر تکاثر چطور??

    [پاسخ]

  8. آقای دکتر عید رو به شما و خونواده محترمتون تبریک میگم امیدوارم سال خوبی رو آغاز کرده باشید همراه با سلامتی و سعادت…بی نهایت ممنونم . فقط نمی دونم آیا اینا رو اونایی که باید می خونن . کاش بخونن و بدونن … خداوند عاقبت کار همه را به خیر کند.

    [پاسخ]

  9. سلام دکتر شیری عزیز سال نو شما مبارک امیدوارم سال بسیار خوبی همراه با شادکامی و سلامتی و موفقیت در پیش رو داشته تاشید. راستش دیشب خواب سایت شما رو دیدم. خواب دیدم تو سایتتون خوندم که واسه جلسه حضوری ترجمه انتخاب نشدم و ناراحت شدم. واسم جالب بود;-)

    [پاسخ]

  10. امروز شاهد مکالمه تلفنی دونفر بودم … آدم خنده اش می گرفت به جدیت یکسری افرادی که بی دلیل خودشون رو جدی گرفتن.
    طرف ، طلبش رو نمیاره بده برداشته صدای رهبرو گذاشته آهنگ پیشوازش …اون یکی بهش می گه: مومن بودن به این چیزا نیست.درمیاد میگه تو اصلأ کسی نیستی ،دوست ندارم پولت روبدم ،حرفیه؟…….اینا از اونایین که باید محترمانه بادشون رو خالی کرد،تابفهمن هر کی برای خودش کسیه.

    تو این عید دیدنیا آدم با مسائل جالبی روبه رو میشه .مشکلی که از هم حل نمیکنن. از غیبت بهتر میشه مطرح کردن مسائل جامعه.آخرش هم منطق افراد باهم جور درنمیاد باتذکرات زیر چشمی و دلسوزانه، زبان نشآت گرفته از فکرمان مسدود میشود.به طرف میگن یک فرد الگوی جامعه که برای خودش یا به خیال خودش جایگاهی داره نباید مثل اوباش ازش عملی مثل قضیه(…..)سربزنه.میگه خوب کرده. خندمون گرفت فکر کردن چون طرف مثلآ بازم تأکیید میکنم مثلأ نوحه خونه باید ایران رو با تگزا اشتباه بگیره.
    چندروز پیش بحث می کردیم که فلسفه ی این جای مهر روی پیشونی چیه؟درقم روحانی کاردرست دیدیم که بیشتر وقتش به عبادت گذشته اما جایی از مهرنیست ، اون وقت آدم دیدیم جوون تر چنان جای مهری رو پبشونیشه که آدم شک می کنه نکنه سجاده رو دور زده …..امیدوارم قضاوت بی جا نکرده باشیم……واقعأ سخت شده برای نسل امروز که متأسفانه یا مطالعه ای محدود در مورد دین دارند یا اصلأ. و بیان حق رو بین بیان های متعدد گم کردن….بعضی اوقات نمی دانیم از ابلیس می خوریم یا از خودی.

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۴ام, ۱۳۹۳ ۹:۰۸ ق.ظ:

    متاسفانه دین آدامس دهان خیلی هاست تو کشورمان…آدامس!

    [پاسخ]

    حنان پاسخ در تاريخ شهریور ۱۲ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۴۶ ق.ظ:

    در مورد جای مهر روی پیشونی، برای بعضیا هم فقط یه مشکل پوستیه. یه آدم متدین رو میشناسم که روی پیشونیش، دقیقا همون جای مهر، یه غده زده. غده رو با جراحی برداشتن اما جاش مثل اثر مهر مونده.
    بنده خدا ناراحته، میگه مردم براشون این تصور پیش میاد که کاری کرده که فکر کنند اثر مهره.

    [پاسخ]

  11. سلام دکتر شیری عزیز
    سال نو بر شما و خانواده گرامی مبارک انشاا…سالی پر از خیر وبرکت الهی وسلامتی و دلی شاد براتون باشه،زیارتتون هم قبول.
    مطلبتون هم مثل همیشه قابل تامل بود.امیدوارم روزی شاهد تحول اساسی در درون خود و کشورمون باشیم.

    [پاسخ]

  12. به خاطر همین حرفهای احساسی است که هیچ نخبه ای را نمیتوانند بعد از دبیرستان در دایره دین نگه دارند
    آخوندهای با سواد و خوش صحبت غیر نصیحت کنی که بتوانند ۱۰ دقیقه جلوی بچه های ایرانی استنفورد و شریف و دانشکده فنی صحبت کنند چند نفرند؟؟؟؟ –
    اینقدری که روحانیت در دانشگاه رسما تریبون دارد ؛ واقعا دانشگاهیان اجازه صحبت در حوزه ها دارند؟ منظورم دانشگاهیان SELECT شده نیست بلکه افرادیست مشخصا متعلق به سیستم متدولوژیک دانشگاهی –
    شمایی که نمازخون فلان اداره هستی، واقعا متوجه نیستی کارمندان درست کار نمیکنند و بعضی ها دنبال بیزینس کارچاق کنی پر رونقشان هستند؟ –
    همچنین زن گریزی شبه توراتی نباید در فرهنگ شیعی که صدیقه طاهره را تعظیم میدارد ، راه یابد. باز میبینیم روحانیونی که نگاهشان به زنان نگاه احترام نیست و تمام دغدغه ایشان برای اسلامی شدن کشور، حجاب زنان است و اذان سر ظهر! وااسفاه ! –
    عالی بود اقای دکتر ذهن ما دانشجوها درگیر سوالات زیادیییییییییییی ما یه جواب عقلانی میخوایم احمق که نیستیم در عصر تکنولوژِی خیلی چیزا با عقلمون جور در نمیاد یکیش قصه حق ازدواج مجدد اقایونه مگه جامعه طویله است که هر مردی هر وقت عشقش کشید بره با بعدی ؟؟؟؟؟؟

    [پاسخ]

  13. سلام آقای دکتر یک سوال دارم ازتون !
    اول اینکه من در خانواده مذهبی بزرگ شدم (همه خانوم ها چادری ، خودم هم قبلا چادری بودم حالا نه) جدیدا خیلی سوالات فقهی و فلسفی تو ذهنم میچرخه و این سوالات ازونها نیستن که بتونم پاسخش رو با زیرو رو کردن عقاید خانواده و پرسش ازونا بفهمم ،چون هیچی دستگیرم نمیشه ،
    یعنی الان باورهای اولیه ام هم داره زیر سوال میره ! فقط همین یکی برام مونده :”خدا تو این دنیا وجود داره و داره ادارش میکنه” نمیفهمم اگه اتفاقهای بدی که برامون میفته منشاء رو به خودمون نسبت بدیم و خدا رو همه خوبی بدونیم ، پس ما میشیم همه شرو بدی و خدا همه خوبی ! چیجوری ما از خداییم؟! بدی از خوبیه؟! اگه به طور پیش فرض همش بدی باشیم اصلا دیگه اعتماد به نفسی واسه آدم میمونه ؟؟؟ !! لطفا راهنماییم کنید از کجا شروع کنم که اعتقاداتم رو دوباره بسازم ! کتابی ، کلاسی ، استادی ؟؟؟

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۱۵ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۱۴ ق.ظ:

    سوالاتی تا این حد مهم را باید به آرامی بهش پرداخت
    مطالعات فلسفی کمک کننده است
    یک کسی که دانش کلامی خوبی داشته باشد هم خوب است
    کلاس سفر قهرمانی ما نیز پاسخ خیلی از این سوالات رامیدهد

    [پاسخ]

  14. واقعا استفاده کردم دکتر. خواستم از حرفای دل خودم بگم درباره ی ایران و ایرانی،
    اما اونقدری حرفام حرارت افسار گسیخته داره که … میدونم اولین کارم باید این باشه که این حرارت رو کنترل کنم. بعد کم کم به فکر آگاهی دادن به مردم. خیلی روح بزرگی می خواد.
    خدا سلامتتون کنه.

    [پاسخ]

  15. سلام
    عرض ادب و احترام
    سال نو مبارک
    بعد از سالها تدریس در دانشگاه و البته حوزه( به دعوت دوستان حوزوی و بعد از گرفتن مجوز تدریس) بنظرم میرسد ، یک مشکل اساسی شایسته رهگیری است. مشکلی به نام ” هوس دینی”
    باید اذعان کرد که میان تدین واقعی و هوس دینی یعنی دین داری براساس هوا و هوس نفسانی تفاوت ماهوی وجود دارد.
    معمولا کسانی که دچار دین داری از نوع ” هوس دینی ” هستند ، در اذای دین داری خود پاداش دریافت میکنند ، پاداشهایی از نوع
    دست مزدهای کلان و یا شهرت و یا …. .
    بر خلاف ذات دین که ایجاد جاذبه میکند ، این رفتارهای برخاسته از هوس دینی است که باعث دافعه میشود . و خروجی اش همان است که بقول شما بچه ها بعد از دبیرستان …..
    بقول حافظ :
    واعظان کاین جلوه در محراب ومنبر میکنند/ چون به خلوت میروند آن کار دیگرمیکنند
    مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس/ توبه فرمایان چراخود توبه میکنند؟
    گوییا باور نمیدارند روز داوری / کاین همه غلب و دغل درکارداور میکنند
    …..
    این رشته سر دراز دارد .

    [پاسخ]

  16. با سلام خدمت دکتر شیری عزیز
    تمامش را قبول دارم. کاش واقعا رابطه بین دانشگاه و حوزه وجود داشت از نوع ازادش نه سلک شده. هنوز یادم می اید سر کلاس بودیم استادمان ما رو بردند یکی از همایش هایی که در دانشگاه برگزار می گردید. بحث در مورد اسلامی کردن بود و سخنران نیز از خبرگان رهبری. در طول سخنرانی ایشان، استاد ما بارها متلک گفتند و سخنران را مسخره کردند. اسم همایش کاملا گویا بود که چه مطالبی قرار است عنوان شود نمی دانم چرا ایشان به جای ارائه درس خویش ما رو به اونجا بردند و چنین کردند. حق این بود اگه خودشان چیزی برای ارائه در کلاس نداشتند کلاس رو کنسل می کردند نه اینکه وقت ما و خودشان را اینطوری تلف کنند. فرقش این بود که استاد ما خیلی خودشان را روشنفکر می دانستند و حرکات بی ادبانه خود را هم از نشانه های روشنفکری قلمداد می کردند

    [پاسخ]

  17. امیدوارم تو سال جدید سلامتی باشه و برکت و آگاهی برای ایران و ایرانی که وقتی مردم آگاه باشن دکون ادمهای بیسواد هم تخته میشه…و برای شما و خانواده محترمتون برکت و سلامتی و آرامش آرزو میکنم در پناه خودش…..من امسال متفاوت ترین سال نوم رو داشتم تو یه کشور دیگه هنوز با اون عقده مادر و اینا دست به گریبانم و خیلی وفتها خودش و تو رویاهام نشون میده و این هم از خوش شانسیمه…امیدوارم فرصتی بشه اومدم ایران بتونم سر کلاسهای شما حاضر شم ….شاد باشید و سلامت تا همیشه

    [پاسخ]

  18. سلام اقای دکتر
    عیدتون مبارک
    آقای دکتر من چند وقت دیگه می خوام برم خدمت ولی هنوز قسمت نشده مشهد در خدمتتون باشیم می ترسم برم خدمت اونوقت شما بیاین مثه سری قبل خجالت زدتون بشیم خلاصه اقای دکتر واقعا خوشحال می شیم اینجا در خدمتتون باشیم حتما بیاین سمت ما.
    با تشکر

    [پاسخ]

  19. آقای دکتر شیری عزیز زیارتتون قبول. 🙂
    سال نو را خدمت شما و خانواده گرامی تبریک عرض می کنم. سال بسیار خوب و پرباری در پیش داشته باشید.

    [پاسخ]

  20. َاید الان آخوند یعنی “همه چیز دان” چون در ورزش و هنر و روانشناسی و رسانه و شیمی و فیزیک و هسته ای و سیاست داخلی و خارجی و … خلاصه همه چیز دستی دارند و ظاهرا در حوزه ها از همه علوم و فنون آموزش می دهند و ما نمی دانیم! درد ما از همین همه کاره هیچ کاره بودنه که دخالتهای بی جا رو دامن زده. اقلا هر روحانی بیاد متخصص یه چیز بشه و همون درسایی که ما می خونیم اونم در کنار دروس مذهبیش بخونه تا وقتی صحبت می کنه آدم خنده ش نگیره. (اگر هدف اینه که رشته های مختلف رو مذهبیش کنن). من خودم طرفدار روحانیت درستم اما دیگه واقعا شورش دراومده که صدای ما هم دراومده!
    همه اینا بعلاوه تجاری شدن دین! دین که شد وسیله پول درآوردن دیگه انتظاری نمیشه داشت. طرف مداح امام (ع) هست نونش هم در روغن هست و اعتبار اجتماعی هم داره و سر هر مداحی هم تمام گناهانش ریخته میشه چون اشک شیعه امام (ع) رو درآورده. خب چرا که نه؟ واقعا چی از این بهتر؟!!! مداحان راضی، مردمان هم راضی، چون پول خرج می کنن یه شبه اشکشون که دربیاد تمام گناهان سالشون ریخته میشه. در نتیجه گور پدر آدم ناراضی!

    [پاسخ]

  21. سلام دکتر شیری عزیز سال نو به شماو همسراخانومتون تبریک میگم. من توی یه خانواده مذهبی بزرگ شدم نماز و عبادتشون همیشه مفصل بوده وبسیار به حجاب ما حساسیت داشتن و حتی دورمون میکردن از صحبت غیرضروری بانامحرم… و حتی بهمون توصیه میکردن صحبت بااخم و سرد با مرد.پای منبر همه اخوندها میشستیم و حرف همشون برامون درست و قابل قبول بود.حالا درست یا غلطشو نمیدونم اما کم کم که حقیقتش از وقتیکه باشما سایتتون اشنا شدم.دچار یه دوگانگی شدم گیج شدم.حس میکنم اینهمه سال با یه تربیت غلط بزرگ شدم.سوالم اینه که چطوری میشه به یه درک عمیق رسید که درست رو بتونیم تشخیص بدیم؟پای صحبت کی بشینیم؟چطوری بفهمیم اون همون ادمیه که داره درستتر از بقیه حرف میزنه؟دیگه عقلم یاری نمیکنه!

    [پاسخ]

  22. آقای دکتر حجت الاسلام قاسمیان خیلی تفسیر قرآنهاشون فوق العاده س.

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۱ام, ۱۳۹۳ ۱:۵۰ ق.ظ:

    اگر اون آقای قاسمیان باشه که موبوره ، هم مدرسه ای بودیم و فوق العاده قاری خوبی بود

    [پاسخ]

  23. ممنون استاد عزیزم خیلی خیلی ممنون
    برای طلب این همه خوبی
    برای بیان حقایق
    برای آموزش خوبی‌ها
    ____________________
    ممنون که نمونۀ خوبی هستین برای آشتی دانشگاه و حوزه و آشتی با تفاوت‌ها
    ____________________
    ممنون که خوبی و بدی رو با هم میبینید
    ____________________
    در حول حالنا گفتنم یکی از اون اشخاصی که «نا»ی «حول حال»سوره رو میسازند حتماً شما خواهید بود و البته دوستانی که از سایت و وبلاگ شما شناختم

    [پاسخ]

  24. سلام بر دکتر شیری عزیز.آقای دکتر من خیلی دوست داشتم بتونم برم حرم امام رضا اما قسمت نبود. نمیدونستم اما همش حس میکردم شما رفتین مشهد الان دیدم.
    سال نو رو پیشاپیش به شما و همه دوستان تبریک میگم وآرزو ی بهترین هارو برا همه دارم.. آقای دکترآرزو میکنم سال نو برا خودتون و خانوادتون بهترین سال باشه و دعا کنید منم در سال جدید به آرزوهام برسم.

    [پاسخ]

  25. دکتر چرا همسرتان میگید همسر خانم ؟
    ================
    چون خانومه

    [پاسخ]

    فری پاسخ در تاريخ فروردین ۳ام, ۱۳۹۳ ۱۲:۵۲ ب.ظ:

    خب دکتر بگید همسرم اونجوری همسر اون خانم معنی میده

    [پاسخ]

    دکتر شیری پاسخ در تاريخ فروردین ۳ام, ۱۳۹۳ ۱:۰۷ ب.ظ:

    اجازه بدهید من ادبیات خانوادگیم را انتخاب کنم و شما به “فکرها و حرفهای “من توجه کنید نه زندگی شخصیم

    [پاسخ]

    فری پاسخ در تاريخ فروردین ۴ام, ۱۳۹۳ ۱۰:۵۴ ق.ظ:

    دکتر چرا عصبانی میشید من کی هستم که بخوام این جسارتو رو در _ زندگی شخصی _شما بکنم که این طوری با من برخورد کردید
    کاش مینوشتید : ” حرف شما هم درسته من دوست داشتم از اصطلاح ادبی خودم استفاده کنم”
    .درهرصورت عیدتان شاد .

    [پاسخ]

  26. اقای دکتر سال نو پیشاپیش مبارک ان شا الله که سالی پر از سلامتی و شادی در پیش داشته باشید و ما هم بیشتر از محضرتون مستفیض بشیم

    [پاسخ]

  27. کاملا موافقم.امیدوارم کسانی که دین و عقل را در کنار هم به مردم ارائه می کنند فعال تر عمل کنند تا جامعه ی دانشگاهی و جوانان کشور از دین دور نشوند.
    ممنون که برای شاگردان تان دعا می کنید (من به قبولی دعای اساتیدم در حقم خیلی معتقدم)

    [پاسخ]

  28. سلام
    دکتر تو تنها نیستی! بهار و عید داره از راه می رسه. بیا بندگیمون رو با خدا تازه کنیم…

    ای خدای دگرگون کننده دلها و دیده ها
    ای تدبیر کننده روز و شب
    ای دگرگون کننده حالی به حالی دیگر
    حال ما را به بهترین حال دگرگون کن

    دکتر تبریک سالی نوی مرا پیشاپیش پذیرا باش.
    ایشالله سال جدید تلاشای شما بیشتر از پیش بهرهمندی داشته باشه.

    [پاسخ]

  29. سلام دکتر شیری عزیزم
    عید شما و همممممممممه دوستای گلم مبارک
    شاد و سلامت و پیروز باشید
    اگه دعای منم قابل باشه سال تحویل برا همه از ته ته ته دل دعا میکنم که “همه” به ارزوهای خوبشون برسن.

    [پاسخ]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.